بهره گیری از ظرفیت های مکتب سلیمانی در مدیریت راهبردی اقتصاد ملی

نویسنده

دانشیار اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

مکتب مدیریتی شهید سلیمانی رویکرد ویژه ای در مدیریت راهبردی است که  نتیجه عملی آن شکل گیری مقاومت فعال در برابر  تهدیدات است . مقاومتی که با کاربست سیاست پیش دستانه و بهره گیری از ظرفیت های مدیریت جهادی ، ضمن مهار تهدیدات ، تلاش دارد که تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده ، از ایجاد شرایط انفعال در برابر دشمن جلوگیری کند . ترجمان مقاومت فعال در صحنه جنگ اقتصادی را می توان  تحقق و پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی معرفی کرد . با این حال ، پیاده سازی این الگو در عمل نیازمند فرایندی سه مرحله ای است که شامل استحکام بخشی ساخت داخلی ، مدیریت مخاطرات و ظرفیت سازی برای تبدیل تهدیدات به فرصت می باشد . در این مقاله مبتنی بر این نگاه، و با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و نیز فراتحلیل ، موقعیت راهبردی اقتصاد ملی تبیین گردیده ، برآورد وضعیت از چالش ها و ظرفیت ها صورت گرفته و در نهایت الگویی راهبردی برای استفاده از ظرفیت ها برای غلبه بر چالش ها در جهت تحقق اهداف پیشنهاد شده است . مطابق این الگو که منبعث از نظام مسایل اقتصادی در بیانیه گام دوم انقلاب است در هر یک از مقاطع برنامه ریزی یعنی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اولویت های راهبردی برای تحقق اهداف سه گانه عدالت اقتصادی (استحکام بخشی ساخت داخلی) ، استقلال اقتصادی (مدیریت مخاطرات) و پویایی اقتصادی (ظرفیت سازی برای تبدیل تهدید به فرصت) مشخص شده است .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Utilizing the capacities of Soleimani school in strategic management of national economy

نویسنده [English]

  • Allah Morad Seif
Associate Professor of Economics, Imam Hussein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Shahid Soleimani School of Management is a special approach in strategic management, the practical result of which is the formation of active resistance to threats. The resistance, which uses proactive policies and utilizes the capacities of jihadi management, while controlling the threats, tries to turn the threats into opportunities and prevent the creation of conditions of passivity against the enemy. The translator of active resistance in the scene of economic war can be introduced as the realization and implementation of the model of resistance economy. However, implementing this model in practice requires a three-step process that includes strengthening internal construction, risk management, and capacity building to turn threats into opportunities. In this article, based on this view, and using descriptive analytical and meta-analytic methods, the strategic position of the national economy is explained, the situation is assessed from challenges and capacities, and finally a strategic model for using capacities to overcome the challenge. Have been proposed in order to achieve the goals. According to this model, which stems from the system of economic issues in the statement of the second step of the revolution, in each of the planning periods, ie short-term, medium-term and long-term strategic priorities for achieving the three goals of economic justice (strengthening domestic construction), economic independence (Risk management) and economic dynamism (capacity building to turn threats into opportunities) are identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic model
  • Shahid Soleimani School
  • National Economy
  1. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
  2. آقانظری حسن (1399)، «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» ، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی .
  3. برخورداری سجاد و محمد جعفری (۱۳۹۳) ،« گفتارهایی در اقتصاد ایران»، موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
  4. پیغامی ، عادل (1393) . درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری، چاپ اول ، محل نشر: تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع).
  5. پیغامی عادل ، مصطفی سمیعی‌نسب و یاسر سلیمانی (۱۳۹۵) ،«جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: مدل مفهومی مقاوم‏‌سازی اقتصادی مبتنی بر ادبیات متعارف در تطبیق با اندیشه مقام معظم رهبری، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
  6. رینگر رابرت جی ، «دولت در آینه واقعیت» ، ترجمه حسین حکیم زاده جهرمی ، ناشر فرزان روز ، 1377.
  7. سایت شخصی دکتر اله مراد سیف (amseif.ir)
  8. صالحی مختار( ۱۳۹۷) ،«دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن»، پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر اقتصاد.
  9. عبدالملکی حجت اله (1393) ، اقتصاد مقاومتی درآمدی بر مبانی ، سیاست ها و برنامه عمل» ، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) .
  10. عظیمی حسین (1393) ، « مدارهای توسعه‌نیافتگی در اقتصاد ایران» ،نوبت چاپ: 15، ناشر: نشر نی.
  11. غلامی حسین (1398) ، «عدالت ترمیمی» ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
  12. غنی نژاد موسی ، «اقتصاد به روایت دیگر » انتشارات دنیای اقتصاد، چاپ دوم ، تهران ، 1394.
  13. ف‍رت‍وک‌زاده‌، ح‍م‍ی‍درض‍ا و جواد وزیری (۱۳۹۳) ،« گذار به اقتصاد مقاومتی» ، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
  14. نای ، ژوزف ساموئل(1390) . آینده قدرت ، مترجم : دکتر رضا مراد صحرایی، چاپ اول ، محل نشر: تهران، انتشارات حروفیه.
  15. نیلی مسعود و حمید کردبچه (1397) ، « اقتصاد ایران چالش‌ها و رویکردهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا» ، ناشر : موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
  16. هادی زنوز بهروز (1388) ، « اقتصاد ایران: نظرها و نقدها» ، ناشر: توسعه.