مؤلفه‌های تربیتی مکتب شهید سلیمانی

نویسنده

استادیار گروه فرهنگ و رسانه مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)، ایران

چکیده

یکی از زیربنایی­ترین عناصر تحقق تمدن نوین اسلامی، عنصر تربیت است و در گام دوم انقلاب که گام خودسازی، جامعه­پردازی و تمدن سازی است، موضوع تربیت از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردار است. موقعیت­های مختلف زندگی، انسان­ها را در معرض یادگیری و رشد و خلاقیت قرار می­دهد، زندگی جهادی نیز از موقعیت­هایی است که زمینه رشد و کمال انسان در ابعاد مختلف را فراهم می­آورد، شهید سلیمانی یکی از شخصیت­های تأثیرگذاری هستند که زندگی جهادی را هیچ­ وقت ترک نکردند و صاحب سبک در وادی تربیت جهادی هستند، سردار سلیمانی در بستر تربیت جهادی رشد کردند و رفتار عملی ایشان نیز می­تواند الگوی تربیت جهادی را ارائه نماید که نیاز جامعه امروز ما برای نقش­آفرینی در دنیای کنونی و تمدن­سازی است. لذا هدف این پژوهش، بررسی مؤلفه­های تربیتی مکتب شهید سلیمانی می­باشد. این پژوهش به روش تحلیل مضمون انجام شده و با مراجعه به محتوای موجود از زندگی شهید سلمانی، مضامین تربیتی آن استخراج شده است. حاصل این پژوهش ارائه مولفه­های تربیتی مکتب شهید سلیمانی در مقوله­های شناختی، گرایشی و رفتاری با رویکرد جهادی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational components of Shahid Soleimani school

نویسنده [English]

  • roohalah abbaszadeh
Assistant Professor of Culture and Media Department of Shahid Mahallati Higher Education Complex, Iran
چکیده [English]

One of the most fundamental elements of the realization of the new Islamic civilization is the element of education, and in the second step of the revolution, which is the step of self-construction, socialization and civilization, the issue of education is extremely important. Different life situations expose human beings to learning, growth and creativity. Jihadi life is also one of the situations that provide the ground for human growth and perfection in different dimensions. Martyr Soleimani is one of the personalities. There are influential people who never left jihadi life and have a style in the valley of jihadi education. Sardar Soleimani grew up in the context of jihadi education and his practical behavior can provide the model of jihadi education that our society needs today for It is a role-playing game in today's world and civilization. Therefore, the purpose of this study is to investigate the educational components of Shahid Soleimani school. This research has been done by content analysis method and by referring to the existing content from the life of Martyr Salmani, its educational themes have been extracted. The result of this research is to present the educational components of Shahid Soleimani school in cognitive, tendency and behavioral categories with jihadi approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jihadi training
  • individual training
  • social training
  • Shahid Soleimani
  • modern Islamic civilization
  1. امینی، ابراهیم(1384) اسلام و تعلیم و تربیت، قم، بوستان کتاب.
  2. بیات، حجت‌الله(1390) مبانی ضرورت تبلیغ دین از رسانه‌های نوین، در جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه «رسانه دینی، دین رسانه‌ای»، قم، اداره کل پژوهش­های اسلامی صداوسیما.
  3. تاج الدین، مرضیه و مهرنوش پازارگادی، مولفه ها و شاخص های تربیتی از دیدگاه قرآن کریم، سایت راسخون، کتابخانه دیجیتالی تبیان، تابستان و پاییز 1388، https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/211363/1
  4. تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، 1 جلد، چاپ اول، قم، دفتر تبلیغات، 1366.
  5. حق شناس و همکاران (1383) فرهنگ معاصر هزار انگلیسی -فارسی، تهران، فرهنگ معاصر.
  6. حویزى، عبدعلى بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، 5 جلد، قم، اسماعیلیان، 1415 ه.ق.
  7. ذو علم، علی (1380) شاخص های تربیت دینی از نگاه قرآن کریم، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه إسلامی.
  8. رجبی، طاهره(1397) بررسی الگوی تربیتی مبتنی بر جهاد در زمینه سازی تمدن نوین اسلامی، مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره1، شماره1، بهار و تابستان 1397،ص30-49.
  9. رجبی، طاهره و رضاعلی نوروزی(1394)، تأملی بر جهاد و موقعیت­های تربیتی آن از منظر قرآن، اسلام و پژوهش­های تربیتی، سال هفتم، شماره14، پاییز و زمستان 1394، ص103- 126.
  10. رجبی، طاهره و رضا علی نوروزی(1394) ماهیت«مبارزه» و قلمروهای تربیتی آن در آموزه های اسلامی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و سوم، دوره جدید، شماره 27، تابستان1394، ص77-94.
  11. رضایی، محسن(1399) مقدمه ای بر ابعاد مکتب شهید سلیمانی، به ویراستاری روح اله تولایی، 23تیر 1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8064&newsview=1345
  12. رضایى اصفهانى، محمدعلى، تفسیر قرآن مهر، 24 جلد، قم، پژوهش­هاى تفسیر و علوم قرآن، 1387.
  13. زارعی، سعدالله(1399) گفتارپژوهی: جنبه های انسانی مکتب شهید سلیمانی، 28مرداد 1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid
  14. سعادت­نژاد، اسماعیل(1399)گفتارپژوهی شاخص های فرهنگی در مکتب شهید سلیمانی،7مهر1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8122&newsview=1411
  15. شیرازی، علی(1399)، گفتارپژوهی: سبک زندگی اسلامی در مکتب شهید سلیمانی، 14مهر99، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8138&newsview=1455
  16. صدر، محمدباقر(1359). انسان مسئول و تاریخ­ساز از دیدگاه قرآن، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران، بنیاد قرآن.
  17. صفایی حائری، علی(1388). قیام، قم، لیله القدر.
  18. طباطبائی، محمدحسین(1386). تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
  19. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، چاپ سوم، 10 جلد، تهران، ناصرخسرو، 1372 ه.ش.
  20. کاردان و همکاران (1382) فلسفه تعلیم و تربیت، ج1، تهران: سمت، 519
  21. کارگری، غفور(1399) گفتارپژوهی: مدیریت سرمایه انسانی در مکتب شهید سلیمانی، 29مهر1399،http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8138&newsview=1585
  22. کریمی، سید عبدالمجید(1399) رفیق خوشبخت ما، مشهد، زائر رضوی.
  23. متقی هندی(1998و) علی بن حسام الدین. کنزل العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، دارالکتب العلمیه.
  24. محدّثى، جواد(1380) اخلاق معاشرت، قم، بوستان کتاب، 1380.
  25. مطهری، مرتضی(1383) تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ چهل و یکم، تهران، صدرا.
  26. مطهری، مرتضی (1361) مجموعه آثار شهید مطهری، ج5، قم: صدرا.
  27. مطهری، مرتضی (1378) ولاء ها و ولایتها، قم: صدرا.
  28. معروفی،حسین(1399) گفتارپژوهی: دستاوردهای شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس، 26/6/1399، http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8064&newsview=1404
  29. مکتب حاج قاسم، بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، https://www.soleimany.ir/ 5/10/1399.
  30. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، 28 جلد، چاپ دهم، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1371.
  31. مکی العاملی، محمد بن جمال‌الدین(1410ق) الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، چاپ اول، قم، انتشارات داوری، 1410 ه.ق، ج 2.

منابع انگلیسی

  1. Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.