شناسایی و تبیین ویژگی‌های مطلوب مدیران رسانه ملی براساس مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا وسیما، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد ژورنالیسم رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا وسیما، تهران، ایران

چکیده

مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی ریشه در دوران درخشان دفاع مقدس دارد. این مکتب کارآمدی خود را در عمل ثابت نموده و کاربست آن در حیطه‌های مختلف فردی و اجتماعی، منجر به تکرار تجربه‌های شیرین پیروزی و عاقبت بخیری‌ خواهد شد. یکی از حیطه‌هایی که به مراتب نیاز بیشتری به رشد و نمو در درون این مکتب دارد، رسانه است و این نیاز حیاتی برای رسانه ملی به عنوان جلودار تهاجم فرهنگی دشمن، به وضوح حس می‌شود. اما قبل از هر چیز باید این مکتب و شاخصه‌ها و خصیصه‌های آن را بشناسیم. مراجعه اسنادی و کتابخانه‌ای به داده‌های موجود در پایگاه‌های اینترنتی معتبر و کسب داده از آرا و نظرات مطلعین از شهید سلیمانی و مرتبطین با شهید، ابزار گردآوری داده در پژوهش را شکل داد. در این پژوهش روش تحلیل محتوای کیفی به منظور پرده برداری علمی از حقیقت سیره و سلوک شهید سلیمانی به کار گرفته شد. طی این تحلیل‌ 362 کد مجزا احصاء شد. پس از طی فرایند کدگذاری و بالا بردن سطح انتزاع، تعداد مفاهیم به 88  مورد رسید و 3 زیر مقوله و 1 مقوله اصلی از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی منتج شد. در ادامه با روش گروه کانونی، مقولات مربوط به مکتب شهید، از ادبیات جنگ سخت نظامی به جنگ نرم رسانه‌ای تقریب شد و در نهایت 12 مفهوم مهم‌تر انتخاب گردید که عبارتند از: مدارا با دشمن و مخالف جاهل در فضای رسانه ای، رعایت اخلاق کاری با کارمندان، استفاده خلاقانه از ظرفیت‌های مغفول صنعت رسانه، تخصص گرایی چندبعدی مکمل تخصص مدیریت رسانه، انتقال مختصر و مفید مطلب در تعاملات، معاشرت متواضعانه با مردم، اخلاص و دوری از ریا در مناصب مسئولیتی، زندگی ساده و بدون اشرافی‌گری، اعتقاد عمیق به ولایت فقیه، پرهیز از گروه‌گرایی منفعت طلبانه، احترام به سلایق سیاسی مردم در تولید محتوای رسانه ای، تلاش برای صدور انقلاب اسلامی توسط رسانه ملی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify and explain the desirable characteristics of the national media allowed the martyrdom of Haj Qasem Soleimani

نویسندگان [English]

  • Seyed Bashir Hosseini 1
  • Reza Heidari 2
  • Hamid Reza Rahro 3
  • Ali Najafi 2
1 Assistant Professor at the Islamic Republic of Iran Broadcaster University Tehran, Iran
2 Master Student of Media Management at the Islamic Republic of Iran Broadcaster University, Teharn, Iran
3 Master Student of Radio and Television Journalism at the Islamic Republic of Iran Broadcaster University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The doctrine of Martyr Haj Qasem Soleimani has its roots in the glorious era of holy defense. This doctrine proves its effectiveness in practice and its application in different social life, if repeated the sweet experience will be a victory and a happy ending. One of the lifeblood of information that is in dire need of development within this doctrine is the media, and this vital need is clearly felt for the national media as the forerunner of the enemy's cultural aggression. But first of all, we must know this doctrine and its indicators and characteristics. Referral to documents and the library to the information available on the reputable website and obtaining information from the votes and useful comments of Martyr Soleimani and related to the martyr, formed a data collection tool in the research. In this research, the method of analyzing qualitative materials was used in order to conduct a scientific experiment on the truth of the life and conduct of Martyr Soleimani. During this analysis, 362 separate codes were counted. After the process of loading and raising the level of abstraction, the number of concepts was considered 88 cases and 3 subcategories and 1 main category resulted from the doctrine of Martyr Haj Ghasem Soleimani. Then, with the focus group method, the categories related to the martyr school were divided from the literature of hard war to soft media war, and finally 12 concepts are selected as the most important option, which are: Tolerance of the enemy and the ignorant opponent in the media management, observance of work ethic with employees, creative use of the neglected capacities of the media industry, multidimensional complementarity complementing the expertise of media management, concise and useful conveyance of interactions, modest association with people, sincerity and avoidance Hypocrisy in positions of responsibility, simple life without aristocracy, deep belief in Velayat-e-Faqih, avoidance of utilitarian sectarianism, respect for the political tastes of the people in producing media content, attempting to Issuance of Islamic Revolution by the national media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • General Soleimani
  • Media Doctrine
  • jihadi Media Management
  • Content Analysis
  • Soleimani Doctrine
قرآن کریم
پور ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺟﻮاد و ﻣﺮﯾﻢ، ﺻﺪاﻗﺖ (1393)، ﺗﺒﯿـﯿﻦ راﺑﻄـﮥ ﺷﺎﯾﺴـﺘﮕﯽ ﺑـﺎ ﺳـﺒﮏ رﻫﺒـﺮی تحول آﻓﺮﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮان در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﮥ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اسلامی داﻧﺸﮕﺎه ﺟﺎﻣﻊ اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ(ع)، ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره 1 (پیاپی15).
شیرازی، علی (1399)، شاخص های مکتب شهید سلیمانی، تهران: انتشارات خط مقدم.
محمدظاهری، محمد (1399)، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دوفصلنامه مدیریت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال بیست و هشتم، شماره1 (پیاپی29).
دادگران، سید محمد ( ۱۳۷۷ )، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ دوم، تهران : انتشارات فیروزه.
دویر، پل (1395)، مدیریت خلاقیت در سازمان­های رسانه­ای، (سیاوش صلواتیان و حامد منصوری، مترجمان)، رسانه سال، شماره4 (پیاپی105).
ربی پور، محمدعلی و صمدی وند، منوچهر (1388)، سیاست مدیریتی و ویژگی مدیران در نهج البلاغه، علوم مدیریت، شماره 8
سربخشی، محمد (1390)، سکولاریسم، دین، اخلاق. پژوهشنامه معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره 4.
شریفی، احمد حسین. (1384)، آیین زندگی (اخلاق کاربردی)، چاپ یازدهم، قم: دفتر نشر معارف.
شیخ رضی، محمد بن حسین (1376)، نهج البلاغه، ترجمه دکتر سید جعفرشهیدی. چاپ دهم. تهران: شرکت انتشارات علمی وفرهنگی.
شیخی، محمد حسین (1390)،  مقاله عوامل موثر بر سلامت نظام اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن، مجله اسلام و پژوهش های مدیریتی.
صادقی، ناهید (1387)، رویکردی به رشد حرفه ای مداوم معلمان: موردی از کاربرد شیوه مصاحبه گروه های کانونی، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال سی و هشتم، شماره2.
صلواتیان، سیاوش، هرمزی زاده، محمدعلی و شهبازی سلطانی، محمد (1394)، طراحی الگوی ویژگی های مدیر جهادی رسانه، دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیست و سوم، شماره 2. 
عباسی، عباس، على محمدلو، مسلم و کریمی، زهرا (۱۳۹۷)، طراحی الگویی برای سنجش میزان مهارتهای مدیران در سطوح مختلف سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست هفتم، شماره 8
زارعی، سعدالله (1399)، جنبه های انسانی مکتب شهید سلیمانی از منظر دکتر سعدالله زارعی.  https://b2n.ir/636217
غلامپور، احمد (1399)، فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی.
 https://b2n.ir/393403
پور ابراهیمی، محمدرضا (1399)، نقش مدیران جهادی در شکوفایی اقتصادی.
 https://b2n.ir/636217
 
 
 
فرمایشات مقام معظم رهبری:
در دیدار جمعی از شعرا 14/06/1388
در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع مقدس 24/06/1388
در دیدارمردم قم 18/10/1398
در خطبه‌ نماز جمعه تهران 27/10/1398
در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی و خانواده آن شهید 26/09/1399.
کیانی زاده، میثم و گلشنی، علیرضا (1395)، شناسایی ویژگی‌های شخصیتی سیاستگزاران عمومی مبتنی بر مدیریت جهادی، فصلنامه مطالعات رهبردی بسیج، سال نوزدهم، شماره 72.
موسوی، سیدزین العابدین و دیگران (1397)، تأثیرحکمرانی خوب در رعایت حقوق بشر، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، دوره14، شماره 43.
مؤمنی راد، اکبر، علی آبادی هاشم فردانش ، خدیجه و مزینی، ناصر (1392)، تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج، اندازه گیری تربیتی، سال چهارم، شماره14.
 
منابع اینترنتی
اکبری، حسین (1399)، گفتار پژوهی مکتب شهید سلیمانی ابعاد و مولفه های قدرت نرم در مکتب شهید سلیمانی.
ایرانمنش، مهدی (1398)، نامه‌ تهدیدآمیزی که به دست سردار سلیمانی رسید ؛ واکنش حاج قاسم چه بود.
باقرزاده، باقر (1399)، جلوه ای از اخلاق زیست محیطی سردار دلها؛ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی. https://b2n.ir/929342
پیرهادی، مسعود (1399)، قهرمان ملت، قهرمان امت.
تحریری، محمد باقر (1398)، حاج قاسم به «قلب سلیم» و «نفس مطمئنه» رسیده بود.
حاجی صادقی، عبدالله (1398)، ۹ویژگی سردار شهید دل‌ها حاج قاسم سلیمانی.
حسنی سعدی، محمدرضا (1398)، راز موفقیت حاج قاسم از زبان همرزمش.
 https://b2n.ir/677969
جلالی، حسین (1399)، مکتب حاج قاسم سلیمانی چگونه شکل گرفت.
جهانگیری، اسحاق (1398)، روایت جهانگیری از آخرین جلسه با سردار سلیمانی درباره مسائل کشور. https://b2n.ir/316647
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور (1398)، 25ویژگی شاخص حاج قاسم سلیمانی. https://b2n.ir/636818
درودی، حسین (1398)، 21ویژگی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی.
رضایی، محسن (1399)، مقدمه ای بر ابعاد مکتب شهید سلیمانی.
زارعی، سعدالله (1399)، گفتارپژوهی های مکتب شهید سلیمانی جنبه های انسانی مکتب شهید سلیمانی. https://b2n.ir/826770
سعادت نژاد، اسماعیل (1390)، گفتارپژوهی های مکتب شهید سلیمانی شاخص های فرهنگی در مکتب شهید سلیمانی.
 https://b2n.ir/317561
شهریار، ابراهیم (1398)، روایت جالب همرزم سردار سلیمانی از زندگی ساده و بی‌تکلف حاج قاسم. https://www.ilna.news/fa/tiny/news-856813
شیرازی، علی (1398)، حاج قاسم می‌گفت چیزهایی از آقا دیده‌ام که نمی‌توانم پشت سرشان حرکت نکنم. https://b2n.ir/199043
شیرازی، علی (1398)، سردار سلیمانی یک ریال یا دلار حق ماموریت نگرفت.
 mshrgh.ir/1026310
 
 
منابع مکتوب انگلیسی
Alkhafaji, A. F. (2003). Strategic Management: Formulation, Implementation, and Control in                   a Dynamic Environment.
Chouliaraki, L.(2005). The Soft Power of War.
Nye, J. (2005) Soft Power: The Means To Success In World Politics.
Owen, j. (2007) The Leadership Skills Handbook: 50 Key Skills from 1,000 Leaders.
Watanabe, y. & McConnell, D. (2008). Soft Power Superpowers.