طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی (با تأکید بر الگوی تربیت‌کننده مدیران جهادی تمدن‌ساز در جمهوری اسلامی ایران)

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد شاهین‌دژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین‌دژ، ایران

چکیده

مکتب شهید سلیمانی، همان مکتب مدیریت اسلامی است که به‌خوبی توانسته در عرصه عملیاتی، عمده ویژگی‌های آن را محقق سازد. مکتب ایشان یک مکتب تخصصی، فقهی، فلسفی یا سیاسی نیست، بلکه یک «مکتب تربیتی» است. خاصیت این مکتب تأثیر بر شخصیت آدمی، جهت‌دهی به رفتار و بینش و انسان‌ساز است. در این پژوهش از روش فراترکیب که یکی از انواع پژوهش‌های فرامطالعه است، استفاده شد. در قدم اول با کلیدواژه‌های مختلف در مهم‌ترین بانک‌های اطلاعاتی پژوهش‌ها و مقالات در کشور جستجو و 47 اثر در زمینه مکتب شهید سلیمانی و مدیریت جهادی شناسایی گردید و نهایتاً تعداد 25 اثر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در این پژوهش کاربردی- اکتشافی، با رویکرد کیفی و با هدف طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی با تأکید بر الگوی تربیت‌کننده مدیران جهادی تمدن‌ساز در جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بر این اساس در بخش اول پژوهش به‌منظور طراحی الگوی مذکور، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده‌ گردید. بدین ترتیب که بعد از شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی با تأکید بر مدیران جهادی اکتشاف گردید و سپس برای ارزیابی روایی و پایایی آن، در بخش بعدی پژوهش با استفاده از نظرات 15 نفر از خبرگان که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند و ارزیابی ضریب نسبی و شاخص روایی محتوا (CVR-CVI)، تبیین و الگوی مکتب شهید سلیمانی میسر گردید. از بخش‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که تعداد 4 بعد، 15 مؤلفه‌ و 158 شاخص‌ استخراجی از طریق روش فراترکیب در الگوی مکتب شهید سلیمانی به‌وسیله جامعه هدف مورد تائید قرار گرفت. این ابعاد شامل چهار بعد «نظام شخصیتی»، «نظام اعتقادی»، «نظام سیاسی» و «نظام مدیریتی و اقتصادی» می‌باشند. پیشنهاد شد مدیران عالی از ویژگی‌هایی شاخص همچون روحیه انقلابی، وحدت‌آفرینی بین مسئولان و مسئولیت‌پذیری این شهید تأثیر بیشتری بپذیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the model of the school of Martyr General Ghasem Soleimani with emphasis on the model of training civilizing jihadi leaders in the Islamic Republic of Iran

نویسنده [English]

  • Rasoul Ranjbarian
Assistant Professor, Department of Public Management, Shahindezh Branch, Islamic Azad University, Shahindezh, Iran
چکیده [English]


Shahid Soleimani school is the school of Islamic management that has been able to achieve its main features in the operational field. His school is not a specialized, jurisprudential, philosophical or political school, but an "educational school". The nature of this school has an effect on human personality and orientation to his behavior and vision and is humanizing. In this research, the meta-combined method, which is one of the types of meta-study research, was used. In the first step, the most important databases of researches and articles in the country were searched with different keywords, and 47 works in the field of Shahid Soleimani school and jihadi management were identified and finally 25 works were analyzed. In this applied-exploratory research, with a qualitative approach and with the aim of designing the model of the school of Martyr General Ghasem Soleimani with emphasis on the training model of civilizing jihadi leaders in the Islamic Republic of Iran was done. Accordingly, in the first part of the research, in order to design the mentioned model, the qualitative research method of Sandlowski and Barroso (2007) was used. Thus, after identifying the dimensions, components and indicators of Shahid Soleimani school with emphasis on jihadi managers were explored and then to evaluate its validity and reliability, in the next part of the research using the opinions of 15 experts selected by snowball method The relative coefficient and content validity index (CVR-CVI), explanation and model of Shahid Soleimani school were evaluated. From the research sections, it can be concluded that 4 dimensions, 15 components and 158 extractive indicators were confirmed by the target community through the meta-combined method in the model of Shahid Soleimani school. These dimensions include the four dimensions of "personality system", "belief system", "political system" and "managerial and economic system". It was suggested that senior managers be more influenced by key features such as revolutionary spirit, unity among officials and the responsibility of this martyr.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • School
  • Martyr Soleimani
  • Jihadi Managers
امام خامنه‌ای، سیدعلی (1395)، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، برگرفته از وب سایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای. به نشانی http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33886
حاجی صادقی، عبدالله (1398)، ۹ ویژگی سردار شهید دل‌ها حاج قاسم سلیمانی. به نشانی https://www.mashreghnews.ir/news/1051991/9
حسنی نیک، محمدعلی و مختاریانپور، مجید (1397)، عقلانیت مدیریت جهادی، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و ششم، ش 4: 79 – 106.
رضایی، محسن (1399)، مکتب مدیریت جهادی دفاع مقدس، سایت خبرگزاری تابناک. به نشانی https://www.tabnak.ir/fa/news/973827
رضاییان، زهرا (1399)، نگاهی به ویژگی‌های سردار مکتب ‌ساز، حاج قاسم سلیمانی، پایگاه اطلاع رسانی بلاغ. به نشانی https://www.balagh.ir/content/13210
زارعی محمودآبادی، محمدجواد و شاکر اردکانی، محمد (1397)، بررسی تأثیر مدیریت جهادی و فضیلت سازمانی بر رفتار سیاسی کارکنان، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و ششم، ش 3: 127-153.
دهقانی پوده، حسین، پاشایی هولاسو، امین (1399)، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و هشتم، ش 2: 37-13.
سلطانی، محمدرضا (1394)، مدیریت جهادی، چالشها و الزامات، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و دوم، ش 2: 39-9.
سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر، یزدانی، حمیدرضا (1390)، آسیب‌شناسی پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب. فصل‌نامه چشم‌انداز مدیریت دولتی. س دوم، ش 6: 4-9.
شهبازی سلطانی، محمد و صلواتیان، سیاوش (1396)، شناسایی ویژگی‌های معرف مدیر جهادی به روش فراترکیب، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و پنجم، ش 1: 199-230.
علی شیری، محمدمهدی، تولایی، روح الله و بیدی، مجتبی (1395)، اصول حاکم بر مدیریت جهادی: تحلیلی کیفی از تجربه مدیریت جهادی در کشور، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، س هفتم، ش 8: 109-89.
قربانی زاده، وجه اله؛ الوانی، سیدمهدی و علی اصغرزاده رومیانی، حسین (1394)، تحلیل محتوای متون سبک مدیریت جهادی، مطالعات مدیریت انتظامی، س دهم، ش 2: 219 - 250.
کیانی زاده، میثم؛ گلشنی، علیرضا (1393)، شناسایی ویژگی‌های شخصیتی سیاستگزاران عمومی مبتنی بر مدیریت جهادی، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س نوزدهم، ش 72: 58-70.
گنجعلی، اسدالله؛ علی شیری، محمدمهدی و بیدی، مجتبی (1393)، شایستگیهای مدیریتی مدیران جهادی: تحلیلی: داده بنیاد، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، سال پنجم، ش 3: 39-56.
مقیمی، سید محمد (1399)، مدیریت بر مبنای اخلاص؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و هفنم، ش 3: 8-1.
مطهری، مرتضی (1394)، مقدمه ای بر جهان‌بینی اسلامی: انسان و ایمان، انتشارات صدرا، نوبت چاپ 49.
محمدظاهری، محمد (1399)، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و هشتم، ش 1: 46-21.
مرادی آیدیشه، شعبان؛ حسنقلی، پوریا؛ سوری، طهمورث؛ سیدجوادین، سیدرضا و خیراندیش، مهدی (1397)، الگوی شایستگی فرماندهی از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، س یازدهم، ش 2: 18-32.
معدنی، جواد، میری، محمد (1398)، تدوین الگوی مدیریت جهادی در مدیریت مرزها: مطالعه ترکیبی، فصلنامه مطالعات راهبردی ناجا، س چهارم، ش 4: 93-124.
نوعی، رحیم (1398)، ۸ ویژگی سردار سلیمانی در فرماندهی جنگ سوریه، سایت خبرگزاری مشرق. به نشانی https://www.mashreghnews.ir/news/998029/9
وحیدی، محمد؛ ابراهیمی، سیدعباس و رستگار، عباسعلی (1398)، شناسایی نگرش‌ها و ذهنیت‌های حوزه مدیریت جهادی )نمونه پژوهش: مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره)فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و هفتم، ش 3: 112-83.
یوسفی، رسول و اکبری، بهرام (1396)، تبیین بایسته های مدیران سیاسی مبتنی بر رهیافت مدیریت جهادی، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و پنجم، ش 2: 65-92.
منابع انگلیسی
Sandelowski, M., and J. Barroso. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer.