طراحی الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی دانش آموزان جهت تربیت مدیران جهادی تمدن ساز

نویسنده

دکتری تخصصی برنامه‌ ریزی درسی، دانشگاه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) ، اصفهان، ایران

چکیده

لازمه‏ی تمدن سازی اسلامی، تربیت مدیران جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی است. در این راستا، تربیت دانش آموزان به عنوان مدیران آینده، مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی اهمیت ویژه‏ای دارد و طراحی الگوی برنامه درسی تربیت مدیر جهادی تمدن ساز مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی ضروری است. با توجه با اینکه در مکتب شهید سلیمانی اثرگذارترین بعد، مبانی اعتقادی است؛ در این پژوهش، پس از بررسی مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، به این مساله پرداخته شد که الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی برای تربیت مدیر جهادی تمدن ساز از چه ویژگی­هایی برخورردار است؟ و به این سوالات پاسخ داده شد که1- بر اساس مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی، اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز در نظام آموزش و پرورش چه می‏باشد؟ 2- در کتب درسی دوره‏های ابتدایی و متوسطه اول و دوم چه میزان به اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت انقلابی مدیران جهادی تمدن ساز توجه شده است؟ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- استنتاجی، مبانی انقلابی مکتب شهید سلیمانی استخراج شد که شامل عدم سلطه­پذیری، اعتقاد به علم و حکمت الهى در ضرورت استقلال، عزت‏مندی، ایمان و استقامت بر آن و عمل به مقتضای آن در مبارزه با سلطه گران، لزوم دستیابی به پیشرفت، عدالت و ضرورت مشارکت در پیشرفت، بر طرف نمودن موانع پیشرفت کشور، الزامات پیشرفت و قوی شدن است و بر اساس مبانی استخراج شده، اهداف و محتوای برنامه درسی تدوین شد. جهت بررسی میزان توجه به این موارد در کتب درسی دوره‏های مذکور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از کتب درسی این سه دوره، 99 کتاب درسی انتخاب و با روش تحلیل محتوای کمّی، تحلیل محتوا انجام شد و مشخص شد که به این موضوع به طور شایسته توجه نمی‏شود و این کم توجهی به عنوان نقص در کتاب درسی قلمداد می‏شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a revolutionary education curriculum model of students to education civilization-building jihadi managers

نویسنده [English]

  • Asghar Ebrahimi Horestani
PhD in curriculum, Hazrat Amir Al-Momenin University, Isfahan. Iran
چکیده [English]

Prerequisite for Islamic civilization is the education of civilization-building jihadi managers based on the Shahid Suleimani’s school. In this regard, education students as future managers based on the Shahid Suleimani’s school is of particular importance, and designing a civilizing jihadi manager education curriculum model Based on the Shahid Suleimani’s school is essential. Considering that in the Shahid Suleimani’s school, the most influential dimension is the doctrinal foundations; In this inquiry, after examining the revolutionary foundations of the Shahid Suleimani’s school, it was discussed what is the revolutionary education curriculum model for education the civilization-building jihadi manager? And these questions were answered: 1- Based on the revolutionary foundations of Shahid Suleimani’s school, what are the goals and content of the curriculum for revolutionary education civilization-building jihadi managers in the education system? In the textbooks of elementary and secondary schools and high school what the content and goals of the curriculum for education civilization-building managers been taken into consideration? Using analytical-deductive method, the revolutionary foundations of Shahid Suleimani’s school were extracted, which include the need to avoid domination, belief in divine knowledge and wisdom in the need for independence, dignity, faith and perseverance in it and act accordingly in the fight against dominators are the necessity of achieving progress, justice and the necessity of participating in progress, removing the obstacles to the country's progress, the requirements of progress and strengthening, and based on the extracted principles, the goals and content of the curriculum were developed. In order to investigate the level of attention to these cases in the textbooks of the mentioned courses, 99 textbooks were selected using the purposeful sampling method from the textbooks of these three courses and content analysis was performed using the quantitative content analysis method. It is not given due attention and this lack of attention is considered as a defect in the textbook.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • Shahid Suleimani’s school
  • civilization-building jihadi manager
  • curriculum
  • revolutionary education
  1. اکبری، احمد، (1399) ، مجموعه گفتارپژوهی‏های مکتب شهید سلیمانی، فصل چهارم: ابعاد و مولفه‏های قدرت نرم در مکتب شهید سلیمانی، برگرفته از بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی:
  2. http://mgt.ihu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=85&fkeyid=&siteid=85&pageid=8064&newsview=1362
  3. امام خامنه‏ای، سیدعلی، (1397) ، برگرفته از وبسایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: http://farsi. khamenei. ir/newspart-index
  4. امام خامنه‏ای، سیدعلی، (1397) ، بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، برگرفته از وبسایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: https://farsi. khamenei. ir/message-content?id=41673
  5. امینی، سیدجواد، خلیلی باصری، محسن، محمودی، سیدمحمود، (1399) ، تبیین منظومۀ (اعتقادی/رفتاری) سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان حکمران اسلامی، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دوره 1، ش 1: 160-129.
  6. بابایی طلاتپه، محمدباقر، (1399) ، عنوان اصول راهبردی حاکم بر مکتب سلیمانی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، س هجدهم، ش 28: 382-357.
  7. ترابی کلاته قاضی، علی، (1399) ، مؤلفه‌های اخلاق حکمرانی در مکتب شهید سلیمانی، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دوره 1، ش 1: 108-81.
  8. خانی، علی، محمدی، حمیدرضا، (1398) ، بازشناسی مؤلفه های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه ایی (مدظله العالی) ، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س بیست سوم، ش 86: 37-5.
  9. دهقانیپود، حسین، پاشایی هولاسو، امین، (1399) ، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س بیست و هشتم، ش 2: 37-13.
  10. ساروخانی، باقر، (1385) ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  11. سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، (1390) ، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
  12. عرفانی فر، علی، (1399) ، نقش راهبردی حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری محور مقاومت و مدیریت توحیدی آن، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دوره 1، ش 1: 80-63.
  13. طغیانی، مهدی، (1391) ، مولفه‏های اصلی الگوی اسلامی ایرانی تربیت اقتصادی، رساله دکتری، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام.
  14. فتحی واجارگاه، کورش، (1392) ، برنامه درسی به سوی هویت‏های جدید شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی، تهران: انتشارات آییژ.
  15. قرائتى، محسن، (1383) ، تفسیر نور، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
  16. کلینی، محمدبن یعقوب، بی تا، اصول کافى، ترجمه سید جواد مصطفوى، کتاب فروشى علمیه اسلامیه.
  17. گوتک، جرالد ال، (1390) ، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات سمت.
  18. گنج بخش، محمود، (1399) ، شناسایی عوامل شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دوره 1، ش 1: 32-11.
  19. مزینانی، مهدی، (1399) ، حکمرانی جهادی (درآمدی بر تحلیل سیرۀ سردار سلیمانی از منظر آموزه‌های حکمرانی) ، فصلنامه تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دوره 1، ش 1: 32-11.
  20. معروفی، حسین، (1399) ، مجموعه گفتارپژوهی‏های مکتب شهید سلیمانی، فصل هفتم: دستاوردهای شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدساز منظر سردار حسین معروفی، برگرفته از بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی: http://mgt. ihu. ac. ir/news/recent-news-archive/1404/
  21. مظاهری سیف، حمیدرضا، (1389) ، گامی به سوی اخلاق مهدوی، فصلنامه انتظار موعود، شماره 32.
  22. مظاهری، محمد، (1399) ، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س بیست و هشتم، ش 1: 46-21.
  23. مکارم شیرازى، ناصر، (1374) ، تفسیر نمونه، تهران: انتشارات دار الکتب الإسلامیة.
  24. موسوى همدانى، سید محمد باقر، (1374) ، ترجمه تفسیر المیزان، قم: انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم.
  25. یار محمدیان، محمدحسین، (1377) ، اصول برنامه ریزی درسی، تهران: انتشارات یادواره کتاب.

 

منابع انگلیسی

Ary, D. , Jacobs,L. , & Razavieh, A. (1996). Introduction to research in education. (fifth ed). Florida: Rinehart & Winston.