اصول مکتب شهید سلیمانی در چهارده روایت

نویسنده

دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه شیامن، انیستیتوی دریای جنوبی چین، چین

چکیده

بررسی و نگاه به خصوصیات رفتاری و عملی شهید سلیمانی که مبنای عقلانی و دینی داشت، نشان می‏دهد او یک انسان فوق العاده و برآمده از بطن جامعه اسلامی واقعی می‏باشد.  مکتب شهید سلیمانی را می‏توان مکتبی مرکب از خلق محمدی و راه و منش حسینی دانست که باعث شد عملکرد این فرمانده بزرگ برجسته شود. مکتب این شهید نیکوسرشت مجموعه ای از خصوصیات عقلانی، اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی می‏باشد. شهید سلیمانی به اعتقادات اسلامی عمیقاً باور داشت. از این رو در گفتار و عمل یکسان بود و از ایشان یک انسان تراز و الگوی مناسب و جریان ساز ساخته شد. بدین ترتیب جهت شناسایی این امر منش، و خصوصیات رفتاری و عملی او که مبنای عقلانی و دینی داشت می‏بایستی مورد بررسی صحیح قرار گیرد. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه تصویری ساده و روشن از اصول مکتب شهید سلیمانی و با بررسی کتابخانه ای  با استفاده از کتب و مقالات علمی و همچنین  با رجوع به زندگینامه و وصیتنامۀ شهید، سخنرانیهای وی، و همچنین مطالعه مصاحبه‏های صورت گرفته با افراد صاحب نظر اصول مکتب شهید سلیمانی در چهارده روایت  به نگارش در آمده است. به طوریکه با شناخت اصول ایشان می‏توان در درجه نخست مکتب و سپس راز شهادت و در نهایت سلیمانی شدن را آموخت و  نظریه‏پردازی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Principles of the school of Martyr Soleimani in fourteen-stories

نویسنده [English]

  • MohammadAli Zohourian
PhD in International Law, South China Sea Institute. Xiamen University, China.
چکیده [English]

Examining the behavioral and practical characteristics of Martyr Soleimani, who had a rational and religious basis, shows that he is an extraordinary human being and came from the heart of the real Islamic society. The school of Martyr Soleymani can be considered a school composed of the character of the Prophet Mohammad (PBUH) and the course of Imam Hossein, which made the performance of this great commander stand out. The school of this virtuous martyr is a set of doctrinal, intellectual, cultural, and moral characteristics. Martyr Soleymani believed in Islamic beliefs deeply, so he was the same in word and deed, and he was made a level human being and a suitable and current-building. Thus, in order to identify this character, his behavioral and practical characteristics, which had a rational and religious basis, must be properly examined. Hence, the present study aims to provide a simple and clear picture of the principles of the school of Shahid Soleimani. This research has been written in fourteen stories based on the library studies, and also referring to the biography and the will of the martyr Soleymani, his lectures, as well as the interviews conducted with experts concerining the principles of the school of Martyr Soleimani. Thus, By knowing his principles, we can first learn and theorize the school and then the secret of martyrdom and finally becoming a Soleymani.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Martyr Soleymani
  • School of Martyr Soleimani
  • Maryrdom
  1. امام خمینی (ره) (1368a). صحیفه امام جلد 10. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  2. امام خمینی (ره) (1368b). صحیفه امام جلد 18. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  3. تمیمی, عبدالواحد. (1373). غررالحکم و دررالکلم جلد سوم. دانشگاه تهران.
  4. حسینی پور, سید ناصر (1396)، پایی که جاماند. انتشارات سوره مهر
  5. خامنه ای (مدظله‌العالی) (1369) بیانات امام خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی.
  6. خامنه ای (مدظله‌العالی) (1376) بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از خانواده‏های شهدا
  7. خامنه ای (مدظله‌العالی) (1393) بیانات در دیدار اعضای ستادهای «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند»
  8. خامنه ای (مدظله‌العالی) (1398)، خطبه‏های نماز جمعه.
  9. خامنه ای (مدظله‌العالی)، (1398)، بیانات امام خامنه ای در دیدار مردم قم.
  10. خامنه ای (مدظله‌العالی)، (1398)، بیانات امام خامنه ای در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی.
  11. دهقانی پوده، حسین و پاشایی هولاسو, امین (1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. نشریه علمی مدیریت اسلامی, 28(2), 13–37.
  12. رودگر, محمد جواد. (1399). سلوک در مکتب سلیمانی. موسسه دانش و اندیشه معاصر.
  13. سلیمانی ، قاسم (1398)، وصیت نامه شهید سلیمانی.
  14. سلیمانی، قاسم (1396)، سخنرانی سردار سلیمانی در بوکمال.
  15. سلیمانی، قاسم (1385)، سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در مراسم سالگرد فتح خرمشهر.
  16. شیرازی, جت الاسلام و المسلمین علی. (1398). سبک زندگی شهید اسلامی در مکتب شهید سلیمانی. تهران: دانشگاه امام حسین.
  17. کاوه, ناصر. (1398). من قاسم سلیمانی هستم سرباز ولایت. قدیانی.
  18. مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار. (1379 ((جلد اول)
  19. مشکینی, کرامتی. مرتضی. (1398). سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی. قاف اندیشه.
  20. مطهری, مرتضی. (1367). فلسفه اخلاق. انتشارات صدرا.
  21. مطهری, مرتضی. (1377). حماسه حسینی جلد دوم. انتشارات صدرا.
  22. مطهری, مرتضی. (1384). مجموعه آثار استاد شهید مطهری جلد 15. انتشارات صدرا.
  23. مطهری, مرتضی. (1392). مجموعه آثار استاد شهید مطهری مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی جلد دوم . صدرا.
  24. مهروان فر, ابوذر. (1397). برادر قاسم. مهر امیرالمومنین.
  25. نصر الله، سید حسن (1398)، مصاحبه سید حسن نصر الله در اربعین شهید سلیمانی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
  26. نهج البلاغه فیض الاسلام. (1365)
  27. همشهری. (1393). هفته‌نامه همشهری جوان، پرونده ویژه‌ سردار قاسم سلیمانی. همشهری, 10(480)

 

 

 

منابع اینترنتی

ایسنا. (1395). قاسم سلیمانی به روایت همرزم و همراه دیروز و امروز

Retrieved November 14,2020,from https://www.isna.ir/amp/95072816645

پناهیان. (1398). در مکتب حاج قاسم عقلانیت حرف اول را می‌زند

Retrieved November 14,2020, from https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44854

رضائیان, زهرا. (1399). نگاهی به ویژگی‌های سردار مکتب‌ساز، حاج قاسم سلیمانی

Retrieved November 14, 2020, from https://www.balagh.ir/content/13210

رضایی. (1398). مهمترین ویژگی‌های اخلاقی شهید سلیمانی از زبان هم رزمش

Retrieved November 14, 2020, from https://www.isna.ir/news

عبدالله حاجی صادقی. (1398). ۹ ویژگی سردار شهید دل‌ها حاج قاسم سلیمانی

Retrieved November 14, 2020, from https://www.mashreghnews.ir/news/1051991/۹-ویژگی-سردار-شهید-دل-ها-حاج-قاسم-سلیمانی، کیهان. (1398). درس‌های مکتب شهید سلیمانی برای فعالان سیاسی

Retrieved November 14, 2020, from http://kayhan.ir/fa/news