مدل تشکیل بازار مشترک بر پایه جریان مقاومت اسلامی و مکتب شهید سلیمانی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول: استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران .

چکیده

علاوه بر سهم قابل توجه مبادلات تجاری کشورهای محور مقاومت، در شرایط تحریم‌های اقتصادی که با هدف تضعیف محور مقاومت گسترش یافته است، تشکیل بازاری مشترک برای افزایش مقاومت اقتصادی ضروری به‌نظر می‌رسد. لذا با توجه به نقش شهید سلیمانی به‌عنوان شخصیتی چندبعدی در مدیریت امنیتی، فرهنگی و اقتصادی محور مقاومت، شناسایی علل، زمینه‌ها، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای تشکیل بازار مشترک بر پایه جریان مقاومت اسلامی و مکتب شهید سلیمانی، برای اولین بار به عنوان مسئله پژوهش مطرح شد. پژوهش اکتشافی حاضر، از طریق مصاحبه نیم‌ساخت‌یافته با 12 نفر از خبرگان بر پایه نظریه‌ داده‌بنیاد انجام و مدل مفهومی و نظریه متناسب ارائه شد و از طریق روش دلفی، روایی محتوایی (86/0CVR=)، پایایی بازآزمون (89%) و پایایی دو کدگذار (85%)، مطلوب ارزیابی شد. علاوه بر ارائه مدل، پیشنهادهای کاربردی ایجاد بازار مشترک به‌عنوان یکی از جنبه‌های انتقام سخت در ابعاد فرهنگی و اقتصادی با هدف حذف سلطه استکبار از منطقه، ارائه شد. طبق نتایج، به نظر می‌رسد ظرفیت‌های استراتژیک اقتصادی- سیاسی و ایدئولوژیک محور مقاومت، پس از شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، تقویت شده و هم‌افزایی نقش آفرینان تولید و تجارت و مصرف‌کنندگان کشورهای محور مقاومت برای تشکیل بازاری مشترک در مقابله با استکبار ارتقاء یافته است. پیامد تشکیل این بازار مشترک، بهبود وضعیت امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و رفاه در منطقه و قطع شریان‌های نظام سلطه، تقویت اقتصاد مقاومتی و وحدت اسلامی و ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی ظهور منجی خواهد بود. یعنی مؤلفه‌هایی که در شخصیت و رویکردها و عملکرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک مدرسه و دانشگاه زنده و پویا ظهور و ثبوت داشت. تبیین روابط مؤلفه‌های تشکیل این بازار مشترک (علل و ریشه‌ها، شرایط زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها) و ارائه پیشنهادهای کاربردی برای تشکیل این بازار، از جمله دستاوردهای پژوهش حاضر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of A common Market Based on the Islamic Resistance and the School of Shahid Soleimani

نویسندگان [English]

  • Hamed Riahi 1
  • Naser Azad 2
1 PhD candidate of Marketing Management, Azad University of South Tehran, Tehran , Iran
2 Corresponding author: Assistant professor at the Faculty of Management, Islamic Azad University of South Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In addition to the significant trade between the Islamic Resistance Axis countries, in the context of economic sanctions that have been extended to weaken the Resistance Axis, the formation of a common market to increase economic resistance seems necessary. Therefore, considering the role of Shahid Soleimani as a multidimensional figure in managing the security, cultural and economic dimensions of the resistance, identifying the causes, contexts, interfering factors, strategies and consequences of forming a common market based on the Islamic Resistance Axis and Shahid Soleimani school, for the first time was raised as a research issue. The present exploratory research was conducted through semi-structured interviews with 12 experts based on Grounded Theory and the conceptual model and appropriate theory were presented and evaluated at the desired level through Delphi method, content validity (CVR=0.86), retest reliability (89%) and reliability of two coders (85%). In addition to presenting the model, practical suggestions were made for the creation of this common market as one of the aspects of hard revenge in the cultural and economic dimensions with the aim of removing the arrogant domination from the region. According to the results It seems that after the martyrdom of Qassem Soleimani and Abu Mahdi Al-Mohandes, the strategic economic-political and ideological capacities of the Resistance Axis have been strengthened and the synergy of production and trade actors and consumers of the resistance axis countries has increased to form a common market against arrogance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Common Market
  • Islamic Resistance
  • Shahid Soleimani School
  • Grounded Theory
  • Resistance Economy
اشتراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها. بیوک محمدی (1385). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اصغری پور، فرید.(1388).  بررسی آثار تشکیل بازار مشترک اسلامی بر جریانات تجاری کشورهای منتخب عضو در بازه زمانی سال‌های 1994 – 2008، به راهنمایی احمد سیفی، دانشگاه فردوسی مشهد، دکتری اقتصاد.
امام خمینی (ره)، سخنرانی در روز 14 اردیبهشت 1358 در مدرسه فیضیه قم، صحیفه امام؛ ج 7: 182 – 184.
بازرگان، عباس.(1388). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: انتشارات دیدار.
حسینی، میرعبدالله.(1396). جغرافیای جدید اقتصادی و ساختار تجارت خارجی:کشورهای منتخب و ایران، به راهنمایی: سعید راسخی، دانشگاه مازندران، دکتری اقتصاد.
دانایی‎فرد حسن و امامی، سید مجتبی.(1386)؛ تأملی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد: استراتژی‌های پژوهش کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت. ش 2: 69-97.
دانایی‌فرد، حسن.(1384). تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم‌سازی تئوری داده بنیاد، دوماهنامه علمی - پژوهشی دانش و رفتار، دانشگاه شاهد، س 12، ش 11.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر؛ عادل.(۱۳۸۳). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت. انتشارات صفار.
دبیری مهر، امیر.(1392). مؤلفه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در خاورمیانه،  انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم.
دهقانی پوده, حسین, پاشایی هولاسو, امین.(1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، س 28، ش2: 13-37.
رازینی، روح الله و عزیزی، مهدی.(1384). طراحی الگوی تصمیم‌گیری با رویکرد اسلامی. فصلنامه مدیریت اسلامی، س 23، ش 4 : 73-100.
رزاقی، سمیه.(1396). ارزیابی امکان تشکیل منطقه بهینه پولی بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، به راهنمایی: بهزاد سلمانی، دانشگاه تبریز، دکتری اقتصاد.
رشیدی مصطفی و افشین متقی.(1394). جغرافیا، برساخت‌گرایی و تبیین برساخت‌گرایانه ژئوپلیتیک (معرفی رویکرد برساخت گرا)، فصلنامه جغرافیا و توسعه، ش 39 دوره 13.
زارعی، سعدالله.(1398). کنکاشی مقدماتی در مکتب سلیمانی، فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام، س 20، ش 1 :5 ـ 25.
زمانی، حمیده؛ عطرکار روشن، صدیقه؛ شیرین بخش، شمس الله. (1394). بررسی عوامل تأثیرگذار بر تجارت دوجانبه کشورهای منتخب بازار مشترک اسلامی با رویکرد مدل جاذبه، به راهنمایی صدیقه عطرکار روشن، دانشگاه الزهرا (س)، کارشناسی ارشد اقتصاد.
زینوند لرستانی، مصیب.(1395). بررسی تاثیر بحران سوریه بر همبستگی محور مقاومت اسلامی ایران، سوریه، لبنان، عراق، فلسطین (2015-2011)، به راهنمایی: اکبر غفوری، دانشگاه یزد، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن و قهرمانی، محمد. (1393). کاوش فرایند توسعه حرفه‌ای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه‌ داده بنیاد. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. س 12. ش45: 149-176.
کاتلر، فیلیپ. مدیریت بازاریابی، تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل، بهمن فروزنده، (1385)، اصفهان: نشر آموخته.
کرسول، جولیت. پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده‌بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی، حسن دانایی‌فرد و حسن کاظمی (1394)، تهران: انتشارات صفار.
محب‌زادگان، یوسف، پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد و فراستخواه، مقصود. (1392). تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. ش 70: 1-25.
منتظری، محمد.(1390). طراحی مدلی برای ارتقای انگیزه خدمت عمومی مدیران در ایران. به راهنمایی: شمس السادات زاهدی، دانشگاه علامه طباطبایی، دکتری مدیریت منابع انسانی.
منصوریان، یزدان. (۱۳۸۶). گراندد تئوری : نظریه‌سازی استقرایی بر اساس داده‌های واقعی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت.
هرتمنی، امیر، (1389)، پتانسیل تجاری کالاهای بخش کشاورزی با هدف تشکیل بازار مشترک اسلامی، به راهنمایی: حسین پیراسته، دانشگاه اصفهان، دکتری اقتصاد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، (1398)،  مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، گرفته شده در مرداد ماه 1399، از نشانی www.khamenei.ir.
نمکی، سعید (1398). تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی برای ورود دارو به کشور، وبسایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گرفته شده در مرداد ماه 1399، از نشانی www.behdasht.gov.ir.
منابع انگلیسی
Bhagwati, J. N. (1996). Political economy and international economics. MIT Press.
Economics Venables,p. and A. Patacchini (2006) ,Spatial determinants of productivity: Analysis for th regions of Great Britain. Regional Science and Urban Economics. Vol. 36, PP. 727–752.
Glaser, B., & Strauss, A. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques.
Glaser, Barney G., & Strauss, Anselm L. (1965), Awareness of Dying. Id. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research.
Hoekman, B., Schiff, M., & Goto, J. (2002). Benefiting from regional integration. In Hoekman, B., Mattoo A. & English, P., eds., Development, Trade, and the WTO: A Handbook, Washington, DC., World Bank.
Krugman, P (1991a), Increasing Returns and Economic Geography, Journal of Political Economy, 99(3),483-99.
Krugman, P (1991b), Geography and Trade, Cambridge (MA): MIT Press
Krugman, Paul (1996). Development, Geography, and Economic Theory, Massachusetts Institute of Technology (MIT) Press, Second Printing, 117 pages.
Kvale, S. (1996). Inter Views: An introduction to qualitative research writing. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications
Viner, J. (1950). The Custom Union Issue, NewYork: Carnegie Endowment for International Peace.
Cambridge Dictionary, (2017), www.dictionary.cambridge .org.