ابعاد و مؤلفه های شایستگی های فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام(ع)، تهران، ایران

چکیده

پس از شهادت شهید سلیمانی بی شک، مهمترین گزاره و توصیف درباره ایشان را رهبر معظم انقلاب (مدظله) فرمودند که از ایشان به "مکتب" یاد کردند. با لحاظ این توصیف، ضروری است تا محققان ابعاد مختلف این مکتب را تبیین نمایند؛ در این پژوهش با عنایت به  اینکه یکی از وجوه بارز شهید سلیمانی که همانا بعد فرماندهی و مدیریت ایشان می باشد؛ سعی شده است الگوی شایستگی های فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی احصاء ، تدوین و ارائه  گردد.
این مقاله، جهت احصاء مولفه ها و ابعاد شایستگی ها، از روش تحلیل مضمون بهره گرفته است و کدگذاری مطالب با استفاده از نرم افزار   MAXQDA انجام شده است و شایستگی های فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی با استفاده از متن سخنرانی ها، مصاحبه و وصیت نامه  شهید بزرگوار و سایر منابع معتبر استخراج و ارائه شده است.
 در این تحقیق مجموعاً 456گزاره کلیدی، 88 مضمون پایه ، 12 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی و ارائه گردیده است. شایستگی های فرماندهی در مکتب شهید سلیمانی که در این پژوهش ارائه شده اند در ابعاد  بینش، گرایش و روش دسته بندی و ارائه گردیده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dimensions and components of command competencies in the school of Shahid Soleimani

نویسنده [English]

  • Ali Torabi Kalate Ghazi
Corresponding author: Ph.D. student, Human Resource in Public Management, Faculty of Management and Accounting, AllamehTabataba’i University, Tehran, Iran &Researcher at Imam Hussein Comprehensive University of Technology
چکیده [English]

Undoubtedly, after the martyrdom of Shahid Soleimani, the most important statement and description about him was made by the Supreme Leader of the Revolution, who referred to him as a "school". Given this description, it is necessary for researchers to explain the various dimensions of this school; Considering one of the prominent aspects of Shahid Soleimani, which is the dimension of his command and management, and also considering that one of the pillars of the dimension of command and management is the following competencies, in this research, an attempt has been made to address this issue. And the model of command competencies in Shahid Soleimani school should be counted, compiled and presented.
This article, by referring to various articles and researches, has given a general explanation of competency theories; In order to enumerate the components and dimensions, the content analysis method has been used and the content coding has been done using MAXQDA software. And the competencies of command in the school of Shahid Soleimani have been extracted and presented using the text of lectures, interviews and wills of the great martyr and other authoritative sources.
In this research, a total of 456 key propositions, 88 basic concepts, 12 organizing concepts and 3 excellent concepts have been identified and presented. the competencies of command in the school of Shahid Soleimani that are presented in this study are categorized in terms of insight, orientation and method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • Command
  • Shahid Soleimani School
  • Model of Competence
  1. آقامحمدی، صمد، جهانگیر فرد، مجید، حاج علیان، فرشاد و مجیبی، تورج(1398)، تدوین الگوی شایستگی های دینی رهبران نظامی، نشریه مدیریت اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، بهار1398،سال27،شماره1: صص: 88-65
  2. الوانی، سیدمهدی، اردلان، امید، محمدی فاتح، اصغر (1393)، طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره گیری از دیدگاه امام خامنه ای(مدظله العالی)، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال هشتم، شماره 1(شماره پیاپی 23)، بهار 1395 : صص: 1-30
  3. اسفندیاری صفا، خسرو و دهقان، حبیبالله(1394)، الگوی فرماندهی مطلوب از دیدگاه فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای )مدظله العالی(، فصلنامه مدیریت نظامی، س پانزدهم،ش 59: 87-105.
  4. اسکندری، مجتبی؛ محمدی، ابوالفضل؛ علی اکبری، حسن و سیف، بهمن(1393)، سبک رهبری فرماندهان نظامی از دیدگاه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه، دو فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست دوم،ش 1: 91-40.
  5. ایمانی حسنلویی، مهدی(1395)، الگوی اسلامی ایرانی مدیریت و رهبری بر اساس شیوه مدیریت و رهبری حضرت امام خمینی )ره(، حضرت امام خامنه ای )مدظله العالی( و فرماندهان دفاع مقدس، فصلنامه مدیریت و پژوهشهای دفاعی، س پانزدهم، ش 83: 31-1.
  6. بیات، عبدالحمید؛ محمددینی، محسن؛ صادقی، مجید و حیدری دلگرام، محمدمهدی(1395)، بررسی ویژگی های استعدادی فرماندهان نظامی از دیدگاه قرآن کریم، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و چهارم، ش 4: 161- 186.
  7. خان احمدی، اسماعیل ومدنی، سیدمصطفی(1392)، منشور فرماندهی کارآمد برگرفته از نهج البلاغه، دوفصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست ویکم، ش 2: 223-253 .
  8. دهقانی پوده، حسین، پاشایی هولاسو، امین (1399)، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س 28، شماره 2 : 37 – 13
  9. صبحی، حسن (1376)، رهبری، مدیریت و فرماندهی نظامی، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین )علیه السلام(.
  10. ضماهنی، مجید و حجرگشت، سعید(1394)، طراحی و تبیین الگوی فرماندهی )رهبری ( سردار شهید حسن باقری، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، س دهم، ش 4: 584-607.
  11. قائدان، اصغر(1385)، مدیریت و رهبری پیامبر )صلی الله علیه و آله و سلم( در عرصه های نظامی، فصلنامه مطالعات بسیج، ش 61: 6-41.
  12. گارئت، جان. سی (1375)، هنر فرماندهی نظامی، فصلنامه تاریخ جنگ، ش 13: 102-110.
  13. محمد حسین، حمید(1393)، عوامل مؤثر در مدیریت و فرماندهی از دیدگاه اسلام در نیروهای مسلح ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، س نهم، ش 3: 442-464.
  14. محمدظاهری،محمد(1399)، ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س بیست و هشتم، ش1: 21-46.
  15. مطهری، مرتضی (1392)، مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، چ پنجم،تهران: انتشارات صدرا.

Khamenei.ir

 

منابع انگلیسی

 

  1. Hoffman, R., M. Shipper, F., A. Davy, J. and M. Rotondo, D. (2014), "A cross-cultural study of managerial skills and effectiveness: New insights or back to basics?", International Journal of Organizational Analysis, 22(3):372-398
  2. Gussenhoven, R. (2013). Army Leadership. Fordham Army ROTC, Manual of psychological Testing.
  3. O. Boe, H. Bang (2017). The Most Important Character Strengths for Military Officers. Athens Journal of Social Sciences, 4(2): 161- 190.
  4. Draganidis, F. & Mentzas, G (2006). Competency Based Ma Review of Systems and Approaches. Information Management an Ecurity, 4(1).
  5. Dave, Brockbank.Wayne, Johnson.Dani, Sandholtz. Kurt, Younger, (2008), HR
  6. competencies: mastery at the intersection of people and business, The RBL Institute, The Society for Human Resource Management