تبیین مؤلفه‌های سبک زندگی، نظم و امنیت بر پایه مکتب شهید سلیمانی در افق گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد پلیس ارزش‌آفرین

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه زنجان. زنجان، ایران

3 کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، زنجان، ایران

چکیده

مانیفیست گام دوم انقلاب اسلامی چشم‌انداز تصویری از ایران آرمانی آینده است که هویت اسلامی و انقلابی آن مورد تائید امام خامنه‌ای بوده است. دستیابی به اهداف این چشم‌انداز نیازمند شکل‌گیری جنبش تعالی ساز اجتماعی و نهضت همگانی در ارگان‌ها و نهادهای مختلف کشور است. تحقق قسمت عمده این اهداف از راه دستیابی و تقویت قدرت نرم ممکن می‌باشد. در همین راستا، نیروی انتظامی به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار که در ارتباط قوی و مؤثر با مردم و مشکلات آن‌ها قرار دارد، می‌تواند در راستای افزایش امنیت کشور، در کنار همه فعالیت‌ها به تقویت قدرت نرم نیز توجه ویژه داشته باشد. یکی از منابع بسیار تأثیرگذار بر قدرت نرم، اتخاذ سبک زندگی و الگوپذیری از شخصیت‌ها و نمادهای تأثیرگذار بر مردم و جامعه است و یکی از مکاتب اثرگذار در عصر حاضر مکتب امام خمینی (ره) بوده است. برخی نیروهای مکتب امام (ره) به‌قدری بزرگ و اثرگذار بوده‌اند که خود دارای مکتبی ذیل مکتب حضرت امام (ره) هستند ازجمله این افراد می‌توان از شهید حاج قاسم سلیمانی نام برد، شهیدی که با شهادتش در تاریخ جهان و انقلاب اسلامی نقش‌بست. الگوپذیری از شاخص‌ها و نمادهای تأثیرگذار مکتب شهید سلیمانی و تربیت نیروی پلیس در این مکتب یکی از مؤلفه‌های مهم تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است. لذا اهداف این نوشتار در راستای ارائه راهکارهای عملیاتی در چارچوب تبیین مؤلفه‌های سبک زندگی، نظم و امنیت بر پایه مکتب شهید سلیمانی در افق گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد پلیس ارزش‌آفرین تدوین‌شده است. رسالت این سازمان، چشم‌انداز، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های آن برای تحقق همین مفهوم است و شاخصه‌های چنین مکتبی برای پلیس دررسیدن به تراز انقلاب اسلامی داشتن مقبولیت و اهلیت، تواضع و فروتنی، ایمان و تقوا، نقش‌پذیری و ولایت مداری و اعتقاد به ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the components of lifestyle, order and security based on the school of Shahid Soleimani in the horizon of the second step of the Islamic Revolution with a value-creating police approach

نویسندگان [English]

  • Maryam Rahmani 1
  • Mohammad Taghi Heydari 2
  • Khadija Heydari 3
1 Graduated from Kharazmi University, PhD in Political Geography, and lecturer at Zanjan University, Zanjan, Iran
2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Zanjan University, Zanjan, Iran.
3 Master of Social Science Research, Zanjan, Iran.
چکیده [English]

Manifesto The second step of the Islamic Revolution is a vision of a future Iran whose Islamic and revolutionary identity has been endorsed by Imam Khamenei. Achieving the goals of this vision requires the formation of a social excellence movement and a mass movement in various organs and institutions of the country. Most of these goals can be achieved by achieving and strengthening soft power. In this regard, the police force, as one of the influential institutions that is in a strong and effective relationship with the people and their problems, can pay special attention to strengthening soft power in addition to all activities in order to increase the country's security. One of the most influential sources on soft power is the adoption of lifestyle and role modeling of personalities and symbols influencing the people and society, and one of the influential schools in the present era has been the school of Imam Khomeini. Some of the forces of the Imam's school have been so large and influential that they themselves have a school under the school of the Imam. Among these people we can name the martyr Haj Qasem Soleimani, a martyr who played a role in the history of the world and the Islamic Revolution. Modeling the influential indicators and symbols of Shahid Soleimani school and training the police force in this school is one of the important components of the realization of the declaration is the second step of the revolution. Therefore, the objectives of this paper in order to provide operational solutions, in the context of explaining the components of lifestyle, order and security Based on the school of Shahid Soleimani in the horizon of the second step of the Islamic Revolution with a value-creating police approach has been compiled. The mission of this organization is its vision, orientations and plans to realize this concept, and the characteristics of such a school for the police to reach the level of the Islamic Revolution are acceptance and competence, humility, faith and piety, resilience and guardianship and belief in the values of the Islamic Revolution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manifesto of the second step of the revolution
  • soft power . lifestyle
  1. -ادیانی، علیرضا(1398)، تبیین مؤلفه‌های پلیس در تراز انقلاب اسلامی؛ نشریه بصیرت و تربیت اسلامی، سال شانزدهم، شماره 50؛ پاییز، صص 9-39.
  2. -اسلامی، علیرضا(1398)، " نقش و جایگاه ناجا در تحقق جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)"، فصلنامه دانش انتظامی زنجان، سال نهم، شماره 31 ،صص63-74.
  3. -اعرابی، محمد) 1385)، استانداردسازی رفتار و فرایند پاسخگویی پلیس؛ اولین همایش بین‌المللی استانداردسازی رفتار سازمانی و نقش آموزش در آن، اسفند ماه 1385 ، تهران.
  4. -اکبری، مرتضی؛ رضائی، فریدون (1394). واکاوی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی). فصلنامه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره سوم، شماره پنجم، صص 108-85.
  5. افضلی، رسول؛ ذکی، یاشار؛ دشتی، محمدحسین(1397)، "مؤلفه‌های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌های آن در عرصه بین‌الملل از دید کارشناسان"، فصلنامه پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام، سال هشتم، شماره دوم ، صص 142 – 121.
  6. حیدری، محمدتقی؛ رحمانی، مریم(1399)، طرح تحقیقاتی: " مطالعه تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های کلانتری تراز انقلاب اسلامی بر اساس تدابیر ابلاغی از رده ناجا"، کارفرما: نیروی انتظامی استان زنجان.
  7. -حیدری، محمدتقی؛ حیدری، خدیجه(1398)، "تبیین اندیشه های انتظامی- امنیتی مقام معظم فرماندهی کل قوا"، فصلنامه دانش انتظامی زنجان سال نهم، شماره 34 ، صص 62-41.
  8. حیدرنژاد، علیرضا(1399)، طراحی الگوی سبک زندگی خانواده پلیس در تراز انقلاب اسلامی (موردمطالعه: فرماندهی انتظامی استان زنجان)؛ دفتر تحقیقات کاربردی، فرماندهی انتظامی استان زنجان.
  9. خانی، علی و محمدی، حمیدرضا(1399)، "بازشناسی مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)"، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال بیست و سوم، شماره 86، صص5-37.
  10. - رضائیان، زهرا(1399)،نگاهی به ویژگی‌های سردار مکتب ساز، حاج قاسم سلیمانی؛ فصلنامه علمی تخصصی ره‌توشه، بهار، شماره اول.
  11. رفیعی، حسن رضا(1395)، "نگاهی به مطالبات مقام معظم رهبری از پلیس ایران اسلامی همراه با دیدگاه آسیب شناسانه"، نشریه بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 13 , شماره  36 ; از صفحه 103 تا صفحه 127 .
  12. عزیزی، مجتبی (1397). شاخصه‌های نیروی انتظامی در تراز انقلاب اسلامی چیست؟. خبرگزاری بین‌المللی قدس.
  13. عشقی عراقی،مهتاب(1398)، شاخصه‌های پلیس در تراز انقلاب اسلامی جهت احیای تمدن نوین اسلامی؛ بر اساس الگوهای جدید؛فصلنامه دانش انتظامی پلیس استان مرکزی (سال نهم، شماره 3، پاییز 1398؛صص 1-43.
  14. فاضل قانع، حمید(1393)، "حوزه روابط اجتماعی بر مبنای سبک زندگی اسلامی"، مجله سبک زندگی، سال اول، پیش‌شماره 1، ص7-34.
  15. مجموعه گفتار پژوهی های مکتب شهید سلیمانی(1399)، سلسله نشست‌های علمی همایش، اکبری،"ابعاد و مؤلفه‌های قدرت نرم در مکتب شهید سلیمانی"، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)،
  16. مجیدی، حسن(1399)، ویژگی‌های شخصیتی، هویتی شهید سلیمانی، صدا و سمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت سیاسی، اداره پژوهشی‌های سیاسی.
  17. محمدولی، مجید، صفرآهنگ، رسول(1398)،بازسازی معماری سازمان ناجا بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،فصلنامه مطالعات راهبردی ناجا،سال چهارم، شماره 14.
  18. ممی زاده، جعفر (1375)، "دانش بهسازی و توسعه سازمان" ، تهران: روایت.
  19. پایگاه اطلاع‌رسانی ناجا، اینفوگرافیک نیروی انتظامی در کلام سپهبد شهید قاسم سلیمانی، سه‌شنبه، 9 اردیبهشت 1399
  20. سایت مشرق(1398)، به نقل از سعدالله زارعی ، "ولایت‌فقیه در وصیت‌نامه سردار سلیمانی".

منابع انگلیسی

-Johny, Stanly(2020),  JANUARY 03, 2020 15:01 IST, Hindu News Agency.