طراحی الگوی ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور مبتنی بر رویکرد ترکیبی سبک مدیریتی شهید قاسم سلیمانی و سیاست‌های کلی نظام اداری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

3 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش به منظور دستیابی به یک الگوی جامع در فرایند ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه­های اجرایی کشور مبتنی بر ارزش­های اسلامی، با مطالعه ادبیات موضوعی موجود در خصوص سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، و رئوس سیاست­های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، به عنوان آرمان­ها در فرایند ارزیابی، عوامل اصلی ارزیابی عملکرد مدیران شناسایی شدند. سپس به منظور تأیید عوامل شناسایی شده به همراه متغیرهای مربوط به هر عامل، با استفاده از تکنیک دلفی، نظرات خبرگان حوزه مربوطه اخذ شد. پس از رسیدن به یک توافق جمعی در خصوص عوامل آرمانی، به منظور تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل با لحاظ نمودن میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آن­ها، پرسشنامه­ای مبتنی بر منطق تکنیک دیمتل فازی (FDEMATEL) تهیه شد و  در اختیار گروه دیگری از خبرگان قرار گرفت. در نهایت الگویی متشکل از 8 بعد  مشی سیاسی، مشی افتصادی، تفکر سیستمی، رفتار خدمتگزاری سازمانی، اخلاق شخصیتی، و رهبری،  و مؤلفه­های شناسایی شده در ذیل هریک از ابعاد بدست آمد. اهمیت این پژوهش در آن است که در محاسبه عملکرد مدیران دستگاه­های اجرایی، میزان اولویت و تأثیرگذاری عوامل ارزیابی، مبتنی بر رویکرد ترکیبی اتخاذ شده صورت می­گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for evaluating the performance of the managers of the executive organs of the country based on the combined approach of Shahid Ghasem Soleimani management style and general policies of the administrative system

نویسندگان [English]

  • Muhammad Ali torabande 1
  • Seyed Kazem Etesami 2
  • Seyed Ali Mousavi 3
1 PhD student in Industrial Management, Shahid Beheshti University, Tehran,
2 Researcher at Imam Hossein University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Faculty of Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Managers Performance Appraisal. shahid Ghasem Soleimani . fuzzy
  1. آقا ابراهیمی، سامان، ماکویی، احمد، و صدر لاهیجانی، محمدهمایون. ( 1387)، " ارزیابی چالش های شرکت های ایرانی در پروژه های نفت و گاز به روش DEMATEL"، مجله علمی پژوهشی شریف، شماره45، ص 139-121.
  2. ترابنده، محمدعلی، رفیع­زاده، علاءالدین، (1395)، "ارایه تکنیکی ترکیبی در بهبود نظام مدیریت عملکرد دستگاه­های اجرایی کشور مبتنی بر نقشه راه اصلاح نظام اداری"، مجله چشم انداز مدیریت دولتی، دوره7، شماره3.
  3. توکلی گلپایگانی، مریم؛ عالم تبریز، اکبر؛ امیری، مقصود؛ مؤتمنی، علیرضا. (1395). تبیین الگوی یکپارچه راهبردی ارزیابی عملکرد صنعت بیمه، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 25. ص 171-151
  4. پاشایی هولاسو, امین, دهقانی پوده, حسین. (1399). فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی, 28(2), 1-25
  5. فرهنگی، علی اکبر، سلطانی فر، محمد، محکمی، علی اصغر و دانایی، ابوالفضل. (1392)، " معرفی نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر نقشه راهبردی ( مطالعه موردی: روزنامه همشهری)، نشریه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دوره5، شماره4، ص. 200-175.
  6. مبینی دهکردی، عبداله. (1399)، " شاخص های مدیریت راهبردی شهید سلیمانی برای تولید قدرت"، سخنرانی ایراد شده در دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین (ع)
  7. متقی، ابراهیم. (1399)، " تبیین نظم نوین انقلابی تمدن‌ساز در مکتب شهید سلیمانی" سخنرانی ایراد شده در دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین (ع)
  8. میرمحمدی، سیدمحمد؛ ایزدخواه، محمدمهدی. (1391). "بکارگیری مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) در ارزیابی اجرای سیاست های کلی نظام اداری". مجله چشم انداز مدیریت دولتی. شماره11. ص. 31-15.
  9. نظام­نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی در دستگاه­های اجرایی ( تصویب­نامه شورای عالی اداری به شماره 302550 تاریخ 14/06/1397)
  10. رونق، یوسف. (1389). قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه. تهران، انتشارات فرمنش، چاپ اول.
  11. نصرت پناه، سیاوش؛ حصیرچی، امیر؛ دهقانی، محبعلی.(1397). " طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار". فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). شماره 1. ص.210-187

 

 

 

  1. Jassbi,J., Mohamadnejad,F., Nasrollahzadeh,H. (2011), "A fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy map", Expert systems with applications, No.38, pp. 5967-5973.
  2. Wang,W., Lin,Y., Lin,Ch., Chung,Ch., Lee,M. (2012), "DEMATEL-based model to improve the performance in a matrix organization", Expert systems with applications, No.39, pp. 4978-4986.
  3. A, Jenab.K, Suwanvaraboon.A. (2014). "Using fuzzy AHP for warranty management improvement", International journal of industrial and systems engineering, Vol.17, No.1.pp. 34-53.
  4. Lin,Ch., Wu,W. (2008), "A causal analytical method for group decision-making under fuzzy environment" , Expert systems with applications, No.34, pp.205-213.
  5. ّX, Mulolli,F. Mustafa,N. (2018). “Using management by objectives as a performance appraisal tool for employee satisfaction”, Future business journal, 94-108.
  6. Rubin,E. Edwards,A (2020). “The performance of performance appraisal systems: understanding the linkage between appraisal structure and appraisal discrimination complaints”, The international journal of human resource management, Vol 31, NO. 15, 1938-1957.
  7. Priyambada Dash,S. Roy,S. (2020). “Performance evaluation under human capital perspective: an empirical evidence”, International journal of productivity and performance management. 1741-1760
  8. Nguyen,Phi. Tsaf,J. Nguyen,T. Nguyen,T. Vu,D. (2020). “A grey MCDM based on DEMATEL model for real estate evaluation and selection problems:a numerical example”, Journal of Asian finance , economic and business. Vol7, No11, 549-556.