نسبت‌سنجی مکتب شهید سلیمانی با مکتب امام‌خامنه‌ای حفظه الله تعالی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران. نویسندۀ مسؤول

چکیده

یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح در باب مکتب شهید سلیمانی، تعیین نسبت بین این مکتب با مکتب امامین انقلاب اسلامی و حکمای زعیم است. مراد از مکتب شهید سلیمانی، مجموعه‌ای از دیدگاه‌های منسجم‌یافتۀ آن شهید عزیز راجع به نظام هستی است که به آگاهی‌ها، نگرش‌ها، گرایش‌ها، گفتارها و رفتارها در مقام عمل منجر شده است. بدین منظور، باید میان گزاره‌های موجود در این دو مکتب با تکیه بر منابع، مبانی، اهداف و... هر کدام تعیین نسبت کرد.
در این مقاله، مکتب شهید سلیمانی به عنوان شاخص، الگو و نمایندۀ عینی مکتب امام خمینی و امام خامنه‌ای، با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعۀ وصیتنامۀ جاویدان آن شهید عزیز با روش تحلیل محتوا و مضمون مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت آن با مکتب امام خامنه‌ای تعیین می‌گردد. براساس یافته های این تحقیق، ویژگی‌های شهید سلیمانی به این شرح قابل ذکر است: مخلص و معاد باور، جهادی و پرکار، الگوی مقاومت فرامرزی، انقلابی پایدار، شجاع عقلانی و اهل درایت و تدبیر، فرمانده مسلط و قوی، مراقب حدود شرعی، قهرمان امت اسلامی، محبوب ولی امر، قهرمان ارزشی ملت ایران، شهید پیروز، قهرمان شکست استکبار، ایثارگر و نوع‌دوست، تربیت‌یافتۀ مکتب امام رضوان الله تعالی علیه، صاحب مکتب.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Shahid Soleimani School with Imam Khamenei School

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Hassani Ahangar 1
  • Mohammad Ali Barzanuni 2
1
2 Assistant Professor Imam Hossein University, Tehran, Iran. corresponding author.
قرآن کریم .
0.
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی.
3.
آبادیس آنالین دیکشنری تارنمای https://dictionary.abadis.ir
4.
ابن شهر آشوب، المناقب
5.
حسنی، سید حمیدرضا؛ علی پور، مهدی (1345 )جایگاه شناسی علم اصول، ج 1، قم: انتشارات مرکز
مد
یریت حوزۀ علمیه.
6.
خامنه ای امام، سیدعلی (مختلف) پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار، مؤسسه پژوهشی فرهنگی
انقلاب اسلامی.
https://farsi.khamenei.ir/
7.
دانایی فرد، حسن؛ اسلامی، آذر (1382) کاربرد استراتژی پژوهشی نظریۀ داده بنیاد در عمل، ساخت
نظر
یۀ بی تفاوتی سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام.
4.
ضیایی فر، سعید (1346« )درنگی در اصطلاح مکتب فقهی» ، در فصلنامه علمی پژوهشی کاوشی در
فقه
ش ،53 ،پاییز، 165-175.
8.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی ابوالحسن؛ شیخزاده محمد (1382« )تحلیل
مضمون و شبک
ۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی »در دو
فصلنام
ۀ اندیشۀ مدیریت راهبردی، سال 5 ش ،0 ،پاییز و زمستان ،151-184.
12.
دانشگاهیان پرسمان تارنمای https://www.porseman.com
11.
کمالی، یحیی (1387) روش شناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاست گذاری عمومی،
در
فصلنامۀ علمی پژوهشی سیاست گذاری عمومی، دورۀ 4 ش ،0، تابستان، 148-024.
10.
مجلسی، بحارالأنوار
13.
محمدی حمیدرضا؛ خانی، عل( ی1388 ) بازشناسی مؤلفه های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات
امام خامنه
ای در
14.
فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال 03 ش ،46 ، بهار ،5-37 .
15.
مطهری، مرتضی، )1384 .)مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 0 ،تهران: صدرا.
16.
واژه یاب تارنمای https://www.vajehyab.com
17.
هدایتی، احمدرضا (1383 ) آشنایی اجمالی با مفهوم مکتب (مرتبط با فرآیند تحقق اهداف انقلاب
اسلامی
)، در دسترس تارنمای رهتوشه http://rahtooshe.com/?p0343
 
 



81
. Attride-Stirling, J. (1008), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative
Research”, Qualitative Research, Vol.
8, No. 3, Pp. 313-503.
18
. Boyatzis, R. E. (8991), Transforming qualitative information: thematic analysis and
code development, Sage.

02
. Dictionary by Merriam-Webster: America's most-trusted online Available by
https://www.merriam
-webster.com.