تحلیل گفتمانی رسالتهای فرماندهان تراز نیروهای مسلّح ج.ا.ا.در گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر مکتب شهید قاسم سلیمانی

نویسنده

کارشناس مدیریت دفاعی دانشگاه امام حسین(علیهالسلام)، تهران، ایران.

چکیده

شمولیت مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی؛ مبانی، اصول، اهداف و ایدئولوژی گام دوم انقلاب اسلامی را در بر گرفته و معیار مناسبی برای تبیین رسالت­های مختلف فرماندهان تراز نیروهای مسلح ج.ا.ا. در تمامی حوزه­های فعالیت آنان بوده و بنا به اقتضای شرایط زمانی و مکانی، و در ماهیت­های نظامی، سیاسی و فرهنگی الهام بخش است. لذا با توجه به اهمیّت نقش فرماندهان در به­دست آوردن موفقیت­ در عرصه­های مختلف رزمی و غیررزمی، چنین پرسشی به میان می­آید که: فرماندهان تمدن ساز در گام دوم انقلاب اسلامی و در مکتب شهید سلیمانی چه رسالت­هایی دارند؟ این پژوهش در صدد است تا با استراتژی تحلیل گفتمان به روش "فوکویی" رسالت­های فرماندهان تراز نیروهای مسلح ج.ا.ا. را با تأکید بر شخصیت نظامی سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی مورد تحلیل قرار داده و به سئوال مطرح شده پاسخ دهد. یافته­های تحقیق، بیانگر آن است که ابعاد رسالت­ها «در برابر خدا و ولایت فقیه»، «در برابر خود»، «در برابر زیردستان» و «در برابر دشمنان» می­باشند. در پایان نیز تبیین راهبردهای گفتمانی در راستای رسالت­های یافت شده، استخراج و ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discourse Analysis of the Missions of the Commander of the Armed Forces Emphasizing the School Of General Haj Qasem Soleimani

نویسنده [English]

  • Sepehr Kheybari
(M.A.) Defence Management, imam houssein (p.b.h) University,Tehren,Iran
چکیده [English]

Inclusion of the school of Martyr Haj Qasem Soleimani; The principles, goals and ideology of the second step of the Islamic Revolution are included and a suitable criterion for explaining the various missions of the commanders of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. It is in all areas of their activity and is inspiring in terms of time and place, and in military, political and cultural nature. Therefore, considering the importance of the role of commanders in achieving success in various military and non-combat arenas, the question arises: what are the missions of civilizing commanders in the second step of the Islamic Revolution and in the school of martyr Soleimani School? This research intends to use the strategy of "Foucault" method of discourse analysis of the missions of the level commanders of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. Analyze the military character of General Haj Qasem Soleimani and answer the question. The findings of the research indicate that the dimensions of the missions are "against God and Velayat-e-Faqih", "against oneself", "against subordinates" and "against enemies". Finally, the explanation of discourse strategies in line with the missions found, extracted and presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Martyr Soleimani School
  • the Second Step of the Islamic Revolution
  • Discourse Analysis
  • Armed Forces of the Islamic Republic of Iran