مکتب شهید سلیمانی، برآیند و برونداد مکتب امامین انقلاب

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایران.

چکیده

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، معرفی الگوی های مناسب رفتاری در تمام عرصه ها، ضرورتی غیر قابل انکار است. تلاش های شهید سلیمانی در طول چهار دهه، به ویژه در عرصه فرماندهی در دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، او را به الگوی بی بدیل تبدیل کرده است. بنابراین، بررسی مکتب شهید قاسم سلیمانی به عنوان مکتبی پیش بر در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، و الگو سازی آن برای الگو قرارگیری از سوی فرماندهان و مدیران به ویژه نسل جوان از ضرورت های بنیادین جامعه امروز ماست. به همین منظور این تحقیق با هدف معرفی الگوی مکتب شهید قاسم سلیمانی سامان یافته است که با بررسی کتابخانه ای در زندگینامه، سخنرانی ها، و وصیت نامه این شهید والامقام، با بهره گیری از تحلیل محتوا، بسترهای فکری، عقیدتی و رفتاری این مکتب مشخص شده و در نهایت این نتیجه حاصل آمد که مکتب شهید سلیمانی یک مکتب مستقل نیست، بلکه برآیند و برونداد «مکتب امامین انقلاب» بوده، در یک سلسه طولی به «مکتب حضرات معصوم (ع)» و به واسطه ایشان به «مکتب اسلام» وصل است. در همین راستا پیشنهاد می شود فرماندهان نظامی و مدیران عالی از ویژگی هایی مکتب شهید سلیمانی که در راس قله آن تبعیت محض از مولفه ها و اصول مکتب امامین انقلاب است، تأثیر بیشتری بپذیرند؛ برای شناخت دقیق تر مکتب شهید سلیمانی ضروری است پژوهشگران این عرصه ماهیت، اصول و مبانی این مکتب را شناسایی کرده، الگو صحیح برای تحقق تمدن نوین اسلامی قرار دهند؛ با تشخیص موردی اصول و مولفه های مکتب شهید سلیمانی و مقایسه آنها با اصول و مولفه های مکتب امامین انقلاب، معاندان  را از انحراف در گفتمان انقلاب اسلامی مایوس کنند؛ در انتخاب و ارزیابی کارگزاران نظام اسلامی، و نیز در طراحی نظام تربیتی نسل جدید، اصول ومولفه های مکتب شهید سلیمانی را محور اصلی قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The school of Shahid Soleimani, the outcome of the school of the Imams of the Revolution

نویسنده [English]

  • Mohammad taghi rokni lamouki
Assistant Professor of Imam Sadegh (AS) Institute of Islamic Sciences, Qom, Iran.