الگوی مفهومی استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت در بُعد سیاسی فرهنگی در مکتب شهید سلیمانی (ره)

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد و مدرّس مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)، قم، ایران.

چکیده

استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت یکی از مقوله های حیاتی و بنیادینی است که همواره مورد تأکید و توجّه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) بوده است. این موضوع در شرایط تحریم و تهدیدهای استکبار جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی و هم چنین در راستای تداوم پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران اهمیت مضاعفی پیدا نموده است. در این پیوند، نقش آفرینی های پر افتخار سردار شهید قاسم سلیمانی (ره) در دوران دفاع مقدس و پس از آن در محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و جریان تکفیری ،ایشان را  به نماد و الگوی مقاومت اسلامی تبدیل کرده است.ترجمان مقاومت اسلامی را می توان در محیط داخلی،گفتمان استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت و در سطح بیرونی، تعامل گرایی ضد نظام سلطه در نظرگرفت که با یکدیگر ارتباط وثیقی برقرار می کنند.
 پژوهش حاضر درصدد طراحی الگوی مفهومی استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت در مکتب شهید سلیمانی (ره)  در بعد سیاسی و فرهنگی می باشد. نتایج این پژوهش که با کاوش روشمند مصادیق  گفتاری و رفتاری سردار شهید سلیمانی (ره) در زندگی نامه، سخنرانی ها، یادداشت ها و وصیت نامه شهید، برپایه روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته، مؤلفه های استحکام بخشی، موانع فراروی آن و راهکارهای استحکام بخشی و پیامدهای آن  را  در مکتب ایشان مورد توجه و الگوی مفهومی را ناظر به مسأله اصلی پژوهش ترسیم می نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual model of strengthening the internal construction of power in the political-cultural dimension in the school of Shahid Soleimani

نویسندگان [English]

  • Mohsen Mohammadi AlaMouti 1
  • Mohammad Taqi Aghaei 2
1 Assistant Professor, Department of Political Science and International Relations, Shahid Mahallati Higher Education Complex, Qom, Iran
2 PhD student in Political Studies of the Islamic Revolution Shahed University and lecturer at Shahid Mahallati Higher Education Complex, Qom, Iran.