تبیین جایگاه امیدآفرینی اجتماعی در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی

چکیده

امید اجتماعی یکی از مؤلفه‌های حائز اهمیت در جامعه به ‌شمار می‎آید که فقدان آن موجب یأس، دل‌مردگی و افسردگی می‌شود و بالا بودن آن پویایی و سرزندگی را به جامعه هدیه می‌دهد و زمینه‌ساز تغییرات و تحولاتی مثبت در جامعه است. تبیین علمی و ارائه سازِکارهای فردی و اجتماعی مربوط به امید اجتماعی تنها در دهه‌های اخیر توجه اندیشمندان را به خود جلب کرده است، هرچند در تجربه بشری قدمتی طولانی دارد.
امروز که سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل با حمایت مالی کشورهای مرتجع منطقه، به موازات جنگ اقتصادی، یک جنگ رسانه‌ای را برای کاهش امید ایرانیان راه انداخته‌اند، پرداختن به امید اجتماعی اهمیتی دوچندان می‌یابد. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم با گوشزد کردن این موضوع، امید اجتماعی را نخستین و مهم‌ترین اقدام در تحقق گام دوم انقلاب دانستند. اهمیت این مسئله به حدی است که می‌توان گفت امید اجتماعی، بستر اصلی تثبیت ثبات سیاسی و امنیت ملی جمهوری اسلامی خواهد بود. بنابراین امیدآفرینی اجتماعی از یک مقوله فرهنگی‌ـ اجتماعی به مقوله‌ای امنیتی تبدیل شده است.
در این پژوهش تلاش شده است با فراتحلیل مطالعات انجام‌شده در حوزه امید اجتماعی و تأثیر آن بر سایر مؤلفه‌های اجتماعی، همچنین تبیین الگوی جنگ ادراکی نظام سلطه برای ایجاد ناامیدی، و تشریح وضعیت فعلی امید در جامعه ایران، نقش آن در تحقق گام دوم انقلاب روشن و همچنین علل ورود سازمان‌های انقلابی به خصوص سازمان‌های اطلاعاتی به این موضوع تبیین شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تبیین جایگاه امیدآفرینی اجتماعی در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی