تبیین مبانی نظام ولایی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی

نویسنده

دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی مبانی و تبیین چرایی تاکیدات ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی درخصوص لزوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب در کنار اطاعت قلبی و حقیقی از مقام معظم رهبری انجام شده است. کلید واژه راهبردی «مکتب شهید سلیمانی» را می‌توان جامع‌ترین و راهبردی‌ترین نوع نگاه به شخصیت سردار دلها دانست. سردار سلیمانی هم در مقام یاری‌کننده و نصرت‌دهنده‌ی دین و هم در مقام ولایت‌مداری، برای امت اسلامی و همه مستضعفان جهان الگو شد و منش و سلوک و طرز تفکر ایشان نیز به یک مکتب جاودانه تبدیل شده است. ولایت مداری را باید یکی از پایه‌های مستحکم مکتب شهید سلیمانی بدانیم و بلاشک بر اساس مطالعه در شخصیت متعالی این شهید عزیز، ولایت‌مداری و ولایت افزایی از مهمترین ارکان پایه‌های «مکتب شهید سلیمانی» است.
تحقیق حاضر با روش تحلیل محتوای 930 دقیقه از سخنرانی های عمومی شهید سلیمانی در جمع قشرهای مختلف مردم و تحلیل سخنرانی 20 نفر از همرزمان نزدیک ایشان درخصوص سیره نظری و عملی شهید سلیمانی انجام شده که شامل 250 مضمون اصلی می باشد.
یافته های تحقیق نشان می دهد اگر احکام فقهی اسلام را به چهار بخش تقسیم کنیم، حدود سه چهارم آن را احکام اجتماعی تشکیل می دهد که در قالب نظام ولایی قابل اجراست. امت اسلامی در حدود 250 سال حضور مستقیم امامان معصوم(ع) در میان خود را درک کرده، اما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، فقط کمتر از 5 سال از نظام ولایی در حکومت امیرالمومنین(ع) بهره مند شده است. در زمان غیبت امام معصوم نیز نظام ولایی به صورت نظری در قالب ولایت فقیه تعریف شد، اما هیچ کدام از فقهای بزرگ تاریخ اسلام در زمان غیبت طی 1100 سال اخیر نیز (تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی) موفق به ایجاد نظام ولایی نشدند. علت اصلی این موضوع این است که نظام ولایی دارای دو رکن امام و امت است. همچنین نظام ولایی تحمیلی نیست و مشروط به خواست امت و هزینه دادن امت برای تشکیل و استمرار آن است. همان مفهومی که خداوند در قرآن کریم می فرماید: "إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/11) حال وقتی نظام ولایی با این شرایط و دشواری ها شکل گرفت، حفظ نظام اوجب واجبات برای همه مسلمین می شود. مردم ایران در انقلاب اسلامی خود نظام اسلامی و ولایی را با رای 98 درصدی خواستند و برای تشکیل و استمرار آن هم هزینه های زیادی دادند (نظیر تقدیم هزاران شهید عزیز، حضور در میدان های سخت، هزینه های مادی و تحمل سختی های تحریم های ظالمانه مستکبران و...). حال با گذشت 42 سال از این اتفاق بزرگ، وظیفه همه ما بعنوان امت اسلامی (با هر سلیقه و گرایشی)، حفظ این نظام است و این نظام ولایی نیز انشااءالله با ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به کمال خواهد رسید و بعد هم جهانی خواهد شد. در ادامه مسیر باید دقت کرد که اتصال امّت به امام موفق خواهد بود و شکست ندارد و این اتصال، ضامن حفظ این نظام ولایی و اتصال آن به نظام ولایی جهانی امام عصر(ع) است. از همین روست که دشمنان دین، برای شکست نظام ولایی، تمرکزشان را روی حذف رابطه امام و امت گذاشته اند و این رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی (رهبر معظم انقلاب) که امروز سکّان انقلاب اسلامی را به دست دارد را میخواهند از بین ببرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the principles of the Velaeei system in the school of Martyr Haj Qasem Soleimani

نویسنده [English]

  • Ruhollah Tavallaee
Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran
1-الف
2-ب