نقش معنویت در پیشرفت جامعه ی اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله)

چکیده

معنویت، غلبه دادن و حاکم کردن جنبۀ اعلای وجود بر جنبۀ اسفل آن بوده که این تعریف در فرد، جامعه و نیز عرصۀ انفس و آفاق صادق است. جامعۀ اسلامی به‎دنبال پیوند زندگی و بندگی است و می‎خواهد دین و معنویت را به‎عنوان عاملی تأثیرگذار در هۀ سطوح  فرایندهای اجتماعی وارد کند. در این نگاه، جامعه منهای معنویت، یک جامعۀ شکست‎خورده در همۀ عرصه‌ها است. حتی اگر در عرصه‌های تکنولوژی و صنعت پیشرفت‌های ظاهری هم داشته باشد؛ ولی در درون خود دچار فروپاشی شده و از امنیت و آرامش برخوردار نخواهد بود.
انسان مطلوب اسلام، انسانی است که ارتباط با خدا را بهترین ابزار موجود برای آرامش روحی خود یافته و می‎کوشد که در بستر آن، زمینه‎های پیشرفت خود و جامعه‎اش را فراهم کند. معنویت، کلیدواژۀ اصلی مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در خودسازی فردی و اجتماعی و پیشرفت اسلامی در ابعاد مختلف است؛ به همین جهت، یکی از توصیه‎های اساسی رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) در بیانیۀ گام دوم به‎عنوان سندی راهبردی و تمدن‎ساز، معنویت است. واکاوی ابعاد و جایگاه ارزشمند معنویت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، ذهن نگارنده را به خود معطوف نمود تا به بررسی نقش‎های مختلف معنویت در پیشرفت جامعۀ اسلامی بپردازد که البته پیش از این نیز سایرین از جهاتی به این موضوع پرداخته­اند.
روش نویسنده در این تحقیق، توصیفی و تحلیلی است و با استناد به سخنان مقام معظم رهبریمدظلهالعالی، درصدد یافتن مجهول خویش می­باشد. در نتیجه با توجه به اقدامات صورت‎گرفته، می­توان مواردی از قبیل کوشش در جهت تعمیق فرهنگ ارتباط با خدا در مدارس و دانشگاه­ها و نیز تقویت مبانی اندیشه­ای جوانان -که مخاطب اصلی بیانیه هستند- از طریق گام نهادن در عرصۀ تولید علوم انسانی اسلامی را اقدامی مؤثر در راستای سرعت بخشیدن به روند پیشرفت جامعۀ اسلامی دانست.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

نقش معنویت در پیشرفت جامعه ی اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله)