بایسته های تحقق دولت اسلامی مبتنی بر بیانات حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله)

چکیده

با وجود ورود به گام دوم انقلاب اسلامی، همچنان دولت اسلامی که حدود بیست سال قبل رهبر معظم انقلاب از تحقق نیافتن و ضرورت تحقق آن سخن گفته بودند، محقق نشده است. در مجموع رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایی که درباره فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی داشته‌اند، تأکیدشان بر توقف ما در مرحله سوم یعنی دولت‌سازی، اهمیت آن و وابستگی تحقق مراحل بعدی به این مرحله بوده است؛ گویا در صورت تشکیل دولت اسلامی دیگر به تلاش چندانی برای ایجاد جامعه و تمدن اسلامی نیار نیست.
 اما چگونگی تحقق چنین دولتی با این ویژگی‌ها و وظایف، مسئله مهمی است. اگر بگوییم دولت متشکل از ساختارها، تشکیلات، زمامداران و ... است، ساختن چنین دولتی از کدام‌یک باید شروع شود؟ آیا ابتدا باید ساختارها و نهادها را اصلاح کرد یا باید از زمامداران آغاز کرد؟ لازمه تحقق چنین دولتی چیست؟ وقتی سخن از اسلامی شدن دولت می‌کنیم، یعنی چه چیزی باید اسلامی شود؟ به عبارت دقیق‌تر سؤال اصلی این پژوهش این است که بایسته‌های تحقق دولت اسلامی در شرایط فعلی جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه رهبر معظم انقلاب(مد ظله) چیست؟
پژوهش حاضر در تلاش است با تحلیل محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب(مد ظله) حول موضوع دولت اسلامی، به خصوص در مواردی که ایشان به تبیین فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تحقق دولت اسلامی در این فرایند اشاره کرده‌اند، به پاسخ این سؤال دست یابد.
در این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. پس از کدگذاری و مقوله‌بندی بیانات رهبر معظم انقلاب، چهار بایسته اصلی تحقق دولت اسلامی، «زمامداران اسلامی»، «تشکیلات مدیریتی اسلامی»، «نظامات و ساختارهای اسلامی» و «الگوها و معیارهای حکمرانی اسلامی» شناسایی شدند که در این میان «زمامداران اسلامی» از اهمیتی ویژه برای تحقق دولت اسلامی برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

بایسته های تحقق دولت اسلامی مبتنی بر بیانات حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله)