تبیین سرشت فطرت بنیاد نظام انقلابی

چکیده

«نظام انقلابی» نظریه‌ای بدیل و منسجم در مقایسه با نظام­های برساخته است که از آموزه‌های اصیل دینی برای سعادت همه انسان‌ها در سراسر گیتی برمی‌گیرد، در مکتب اسلام تبلور ‌یافته است و رابطه انسان، جهان و خدا را به‌ طور وثیقی به هم پیوند می­زند. در عصر حاضر پدیده «انقلاب اسلامی ایران» که در دل خود نظریه «نظام انقلابی» را هم دارد، ظهور کرده و در حال طی سیر تکاملی خود است. امام خامنه‌ای هم در بیانیه گام دوم انقلاب نظریه «نظام انقلابی» را مطرح کردند.
 حال براساس این سؤال که آیا نظریه انقلاب اسلامی امری برساخته یا فطری است، این مقاله به تبیین نظریه «نظام انقلابی» مبتنی بر «فطرت» در اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان بنیا‌ن‌گذار این پدیده می‌پردازد. پس ‌از اینکه نظریه «نظام انقلابی» در این چارچوب معرفتی قرار گرفت، آشکار شد این نظریه از مبنای فطری و جهان‌بینی الهی برخوردار است و آموزه‌های آن برای جوامع و انسان‌ها ضروری است.
 نگارنده با روش توصیفی‌ـ تحلیلی به بررسی آثار امام خمینی(ره) پرداخته و به فطری بودن «نظام انقلابی» در زمینه معنایی اندیشه ایشان پی برده و آموزه‌های بنیادینی همچون «حفظ وحدت کلمه»، «عدل توحیدی» و «استکبارستیزی و استسلام» را برای این نظریه برشمرده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فطرت علاوه بر حیثیت فردی، دارای حیثیت اجتماعی است و «فطرت اجتماعی» و «نظام انقلابی» توأمان دارای ماهیتی رو به رشد و کمال‌گرا هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تبیین سرشت فطرت بنیاد نظام انقلابی