فهم منطق دوگانه ها در اندیشۀ رهبران انقلاب با تأکید بر بیانیۀ گام دوم انقلاب و هندسۀ پیشرفت

چکیده

اندیشۀ امام& تکامل‌یافته‌ترین اندیشۀ سیاسی در تاریخ شیعه است که توانست میان دوگانه‌هایی مانند خواست مردم و حقیقت (دین)، آرمان و واقعیت، تکلیف و نتیجه، جمهوریت و اسلامیت، و ... تلائم و سازگاری برقرار کند. در اندیشۀ رهبر فعلی انقلابK، دوگانه‌هایی مانند پیشرفت و معنویت، پیشرفت عدالت، تمدن و فرهنگ، و ... به سازگاری رسیده‌اند. این سازگاری در بیانیۀ دوم بیشتر به تکامل رسیده است.
در این مکتوب، شواهد و موارد این تکمیل و تکامل در بیانیۀ گام دوم انقلاب را چندان نشان نداده‌ایم. پیش و بیش‌از این اقدام، با طرح منطق و الگویی، این امکان را پیش‌رو نهاده‌ایم که بتوان با آن، دوگانه‌های متلائم و سازگارشدۀ دیگری را در اندیشۀ رهبریK، به‌گونه‌ای هندسه‌مند و ساختاریافته فهمید و دقیق‌تر و عمیق‌تر بررسی کرد. به‌بیان‌دیگر، به‌جای ورود مصداقی، با تحلیل هندسۀ اندیشۀ رهبران انقلاب و تأکید بر اندیشۀ مقام معظم رهبریK، الگویی فرارو نهاده‌ایم که با اتکای به آن، بتوان دوگانه‌های موجود در بیانیۀ گام دوم را استخراج و نظریه‌مند، منظم و منظومه‌مند ساخت.
همچنین، سعی کرده‌ایم با توجه به آینده‌گرایی و رویکرد تمدنی بیانیۀ گام دوم، پیشرفت را در کانون تحلیل و فهم ساختار سازگاری دوگانه‌ها در اندیشۀ رهبر انقلاب قرار دهیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

فهم منطق دوگانه ها در اندیشۀ رهبران انقلاب با تأکید بر بیانیۀ گام دوم انقلاب و هندسۀ پیشرفت