تحلیل و تبیین استقلال و دیپلماسی اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی با رویکرد حاکم بر قانون اساسی و امامین انقلاب

چکیده

در عصر جهانی شدن اقتصاد، استقلال اقتصادی متضمن حضور قدرتمند کشورها در عرصه‌های تجاری و گریز از انزوای تجاری و تأثیر بر روابط بین‌الملل است که خود موجب بروز شکل جدیدی از دیپلماسی با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» شده است.
این مطالعه با هدف تبیین و تحلیل استقلال و دیپلماسی اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی، با تکیه بر قانون اساسی و رهنمودهای امامین انقلاب به منظور کمک به تحقق بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب و جلوگیری از آسیب‌پذیری اقتصاد کشور در روابط دیپلماتیک به صورت مروری، اسنادی و کتابخانه‌ای تهیه و تدوین شده است. پس از پرداختن به اهمیت نهادینه شدن مفهوم استقلال اقتصادی و نقش دیپلماسی اقتصادی در تحقق آن، مبانی نظری تحقیق، استقلال اقتصادی در قانون اساسی، اهمیت و ضرورت استقلال اقتصادی از دیدگاه امامین انقلاب بررسی و در نهایت نتیجه‌گیری و پیشنهاد ارائه شد.
 نتایج مطالعات مرتبط و این پژوهش حاکی است استقلال و دیپلماسی اقتصادی با عملی کردن شعار «ما می‌توانیم» در پرتو درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد و دستگاه دیپلماسی کشور ما در گام دوم انقلاب با رویکرد دیپلماسی اقتصادی و توجه عملی به ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، با رعایت اصول قانون اساسی و منویات امامین انقلاب، درصدد جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانگان بر اقتصاد کشور است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تحلیل و تبیین استقلال و دیپلماسی اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی با رویکرد حاکم بر قانون اساسی و امامین انقلاب