استخراج و شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی - اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی

نویسندگان

1 استاد حوزه ودانشگاه ومشاور فرماندهی نیروی قدس سپاه

2 عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام

3 دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

چکیده

هدف: یکی از ابعاد مکتب شهید سلیمانی، شناخت شخصیتی حاج قاسم سلیمانی و شناخت اعتقادات و روحیات معنوی او است. نباید چهرۀ نهضتی، محوری و بین المللی حاج قاسم سلیمانی برتر از چهرۀ الهی او قرار گیرد. او یک فرد مسلمان بود و در درجۀ بعد یک انسانِ قوی. او قوت خودش را از اسلام گرفته بود. این مقاله تلاش دارد تا شاخص‌های فرهنگی – اجتماعی مکتبی شهید سلیمانی را استخرج نماید.
روش‌شناسی:همراهی افراد قرین شهید سلیمانی که توانایی مناسبی در روایت سردار از نقطۀ عزیمت این مقاله داشته‌اند، به پژوهش‌گران این اجازه را داد که از روایت‌پژوهی استفاده نمایند.
یافته‌ها: نشان‌دهندۀ این واقعیت است که وجود مقدماتی چون خانوادۀ ایمانی، روزی حلال، انس با قرآن و اشک بر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در کنار سایر عوامل باعث شد، که سردار از نقطۀ خودسازی به دیگرسازی راه یابد و مراتب بندگی خدا را با مردم‌داری، ولایت مداری و تکلیف‌گرایی تعالی دهد.
نتایج: شهید سلیمانی دارای مکتبی است که در آن باید مسیر تعالی فردی (معنویت فردی)، تعالی اقربا (سلوک حسینی علیه السلام)، تعالی هم‌کیشان (الگوسازی برای جامعه) و نهایتاً تعالی مظلومان عالم (ایثار و عزم برای ریشه‌کنی ظلم) در عالم را پیمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Extraction and identification of socio-cultural indicators and components In the Shahid Soleimani school

نویسندگان [English]

  • Esmaeel Saadatnejad 1
  • Hasan Amini 2
  • Hadi Ranjbar 3
1 Imam Hossein University
2 Imam Hossein University
3 Imam Sadiq University
Avison, D. E. (1999). Action research. Communications of the ACM, 42(1), 94-97.
Deci, E. L. (2010). Intrinsic motivation.The corsini encyclopedia of psychology.
Hodges, S. (2002). Mental health, depression, and dimensions of spirituality and religion. Journal of Adult Development, 9(2), 109-115.
Ingram, R. E. (1990). Cognitive behavior therapy. In International handbook of behavior modification and therapy, 53-65.
Mathes, E. W. (1981). Maslow's hierarchy of needs as a guide for living. Journal of Humanistic Psychology, 21(4), 69-72.
ابراهیمی دهشیری, م., آهنچیان, م., غفاری, ا., & مسعودی, ج. (1392). رویکرد ساختارگرایی و پساساختارگرایی در مواجهه با فرهنگ و نسبت آن با تعلیم و تربیت. چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران.
افراسیاب پور, ع. (1387). زیبایی از دیدگاه ملاصدرا. خردنامه صدرا, 51, 91-107.
باقری, خ. (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بیرانوند, ن., غیجی, م., & کریمی, ر. (بدون تاریخ). جهاد و شهادت طلبی از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری. 1395.
حسن زاده, ص. (1392). عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی. پژوهشنامه معارف قرآنی, 4(15), 45-68.
رضوانی, ع. (۱۳۶۲). فلسفه شهادت. هجرت قم.
سیف, ع. (1386). غییر رفتار و رفتاردرمانی: نظریه‌ها و روشها. تهران: انتشارات دوران.
شریف‌زاده, ح. (1387). (ش. سهرابی, تدوین) خرم آباد: افلاک.
شمشیری, ب. (1384). فرایند تعلیم و تربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری, 3(1), 74-89.
عابدی احمد, ش. ع. (1386). روش شناسی اقدام پژوهی و کاربرد آن در پژوهش های علوم رفتاری. روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه), 13(51), 71-89.
کریمی, ع. (1381). تربیت دینی. تهران: انتشارات قدیانی.
مطهری, م. (1373). فطرت. تهران: صدرا.
مظلومی, ر. (1366). گامی در مسیر تربیت اسلامی. تهران: نشر آفاق.
میری, م. (1392). منابع فرهنگ متعالی از منظر قرآن کریم. 4(12), 35-68.
هاشم‌نژاد, ح., & نعمتی, س. ج. (1391). زیبایی‌شناسی در فلسفه صدرالمتألهین. فلسفه, 39(2), 137-162.