نقش آفرینی بسیج سازندگی در تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب با رویکرد اقتصاد مقاومتی

چکیده

در حالی چهل سالگی بسیج را جشن می‌گیریم که بیانیۀ گام دوم از سوی رهبر انقلابمدظله‏العالی منتشر شده و آیندۀ انقلاب بنابر آن بیانیه پیش روی ماست. رویکرد جدید بسیج، تمسک به بیانیۀ گام دوم انقلاب و ایفای نقش پرچم‌داری با محوریت جوانان و نوجوانان است. لازم است روش‌های جدیدی با تمسک به این بیانیه اتخاذ شود. استقلال و اقتدار اقتصادی در سایۀ حمایت از کار و سرمایۀ بومی و در نهایت افزایش تولید ملی محقق می‏شود. اقتصادی می‎تواند داعیۀ اقتدار و بالندگی داشته باشد که تولید و مصرف داخلی حداکثری داشته باشد و کفۀ میزان اقتصادی به سمت صادرات سنگینی کند.
بنابر تعریف برخی اقتصاددانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‏کنندۀ یک کشور قرار می‎گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی­سازی آن براساس جهان‌بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدود کردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می‎کند که جنگی وجود داشته باشد و دربرابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد‌ مقاومتی معنا پیدا می‎کند.
توسعۀ اقتصادی و اجتماعی ناموزون، شکاف و میزان بهرمندی اقتصادی مرکز-پیرامون، عوارض ناگواری بر زندگی اجتماعی، امنیت اقتصادی، مناطق محروم و دورافتاده داشته و دارد. بر همین اساس و در راستای کمک به رفع عقب‏ماندگی‎های این مناطق، ایده و طرح بسیج سازندگی به­عنوان یکی از راهبردهای محرومیت‎زدایی در مناطق محروم از سوی مقام معظم رهبریمدظله‏العالی بیان شده است که از سه جنبۀ کمک به توزیع عادلانۀ امکانات در مناطق محروم و جلب مشارکت، هدایت نیروی جوانان و خدمات داوطلبانۀ عمومی و در نهایت تأثیر بر توسعۀ زیرساخت‎های امنیت پایدار، بررسی و تحلیل می‎شود.
این مقاله با هدف تبیین و نقش بسیج سازندگی در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی به روش توصیفی–تحلیلی انجام شده است. توسعه و دامنۀ فعالیت‎های بسیج سازندگی به­عنوان یک راهبرد ملی، می‎تواند ضمن تقویت زیرساخت‎های امنیت پایدار )در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانی، فیزیکی، ملی و محلی( امکان تحقق رسالت و مأموریت‎های حفاظت و حراست از انقلاب و پاسخگویی به خلأهای پیش روی نظام اسلامی را با مشارکت و همکاری آحاد مردم تسهیل نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

نقش آفرینی بسیج سازندگی در تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب با رویکرد اقتصاد مقاومتی