تأثیرپذیری جنبش های مقاومت اسلامی از گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ موردپژوهی: جنبش انصارالله یمن

چکیده

جنبش‌های مقاومت اسلامی، به ‌عنوان یکی از بازیگران منطقه‌ای که قدرت به هم ریختن محاسبات قدرت‌های استکباری را یافته‌اند، در پی فراهم بودن شرایط، قدرت حضور و تأثیرگذاری در پویش‌های منطقه‌ای و نظام بین‌الملل را نیز به دست آورده‌اند و ضمن شکل‌دهی به هویت مقاومتی خود، در راستای محور «مقاومت» حرکت می‌کنند. نظام جمهوری اسلامی ایران، بر اساس منظومه فکری و مکتبی خویش، از آغاز شکل‌گیری انقلاب اسلامی، به‌رغم دسیسه‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی، هیچ‌گاه از حمایت معنوی و مادی نهضت‌های آزادی‌بخش و جبهه «مقاومت اسلامی» دریغ نورزیده است.
جنبش های مقاومت اسلامی منطقه توانسته اند با الهام‌گیری از مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی یعنی اسلام‌خواهی، صلح‌طلبی، استقلال‌طلبی و مبارزه با استکبار، استبداد و سلطه‌ستیزی در بسط گفتمانی این انقلاب، تأثیر بسیاری داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت و پشتیبانی انقلابی، معنوی و سیاسی از این جنبش‌ها، نقشی تعیین‌کننده  در جهان اسلام پیدا کرده است؛ به گونه ای  که با این حمایت ها، «جبهه مقاومت» توان روزافزونی برای مقابله با نظام سلطه یافته است. اقتدار انقلاب اسلامی موجب تغییر چالش ها و شکست مستکبران در برابر «مقاومت اسلامی» در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن شده است و در این راستا مقدمات تحقق «بیانیه گام دوم انقلاب» را فراهم کرده است. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با اتکا بر چهار دهه تجربه انقلاب در زمینه مقاومت ملی، منطقه ای و بین المللی در برابر نظام سلطه، همچون نقشه  راهی پیش روی جبهه مقاومت می درخشد.
در این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی‌ـ تحلیلی درصدد بررسی «تأثیرپذیری جنبش های مقاومت اسلامی از گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» هستیم (هدف) و برآنیم به این سؤال مشخص پاسخ دهیم که «تأثیر پذیری جنبش های مقاومت اسلامی از گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تحقّق بیانیه گام دوم انقلاب، چه میزان بوده است؟» برای پاسخ عینی به این سؤال، جنبش مقاومت انصارالله یمن مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تأثیرپذیری جنبش های مقاومت اسلامی از گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ موردپژوهی: جنبش انصارالله یمن