بررسی مختصات معنویت متعالیه درمکتب سلیمانی (باتآکید برقرائت استاد شهید مطهری-رض-)

نویسنده

دانشیارپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام ی، عضوهیآت علمی گروه عرفان،قم، ایران

چکیده

بیان همه جانبه و تبیین جامعِ معنویت درمکتب سردار سلیمانی برمحورتفسیر و قرائت استاد شهید مطهری (رض) بصورت منظومه‌ای از اهمیت، حساسیت و درعین حال ضرورت خاصی برخوردار است تا معنویت جزیره‌ای، جریانی و بریده از حقایق ملکوتی و غیرتمدنی ترویج نشده و معنویت سکولار و لیبرال با بن مایه‌های امانیسیتی و ماتریالیستی یا معنویت متدانیه جایگزین معنویت متعالیه نشود. معنویت متعالیه دارای هندسه معرفتی پویا و پایا در ساحات:1- بینشی 2- گرایشی 3- کنشی 4- منشی 5- روشی است. معنویتی که در ساحتِ بینشی- نگرشی مبتنی بر اعتقاد به عالمِ غیب و غیبِ عالم، در ساحتِ گرایشی- منشی متقوم بر"اصلِ فطرت" با گرایش‌های عالی و ارتباط وجودی با خدا و درساحتِ کنشی روشی متکی بر"شریعت حقه محمدی (ص)"و درواقع معنویتِ مکتبی مسلکی است که مکتب سلیمانی تجلیگاه معنویت متعالیه با ساحات (عرضی) و سطوح (طولی) است تا معنویتی الف) توحیدی، عبودی، ولائی ب)عدالت مدار،جهادی،شریعت گرایانه و زندگی ساز تحقق یابد. مسئله محوری نوشتارحاضر نیز ساحات و سطوح معنویت متعالیه در مکتب سلیمانی باهدف تبیین، توسعه و تعمیق معنویت جامع و کامل و روش ترکیبی (نقلی، عقلی)است که بروندادآن معنویت تجربه شده درجنگ سخت و نرم و بیمه کننده جامعه درحرکت بسوی تمدن نوین اسلامی و معنویتِ درمتن مقاومتِ فعال که امنیت و استقلال را درعرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی،مدیریتی و معیشتی بدنبال دارد، است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the characteristics of transcendent spirituality in Soleimani school (Emphasis on the establishment of Master Shahid Motahari-Raz-)

نویسنده [English]

  • mohamad javad rudgar
Associate Professor, Institute of Islamic Culture and Thought, Faculty of Erfan, Qom, Iran
چکیده [English]

Comprehensive expression and comprehensive explanation of spirituality in Sardar Soleimani's school based on the interpretation and reading of Master Shahid Motahari (RA) as a system of importance, sensitivity and at the same time has a special necessity Liberals should not replace transcendental spirituality with humanistic and materialist themes or religious spirituality. Transcendental spirituality has a dynamic and stable epistemological geometry in the areas of: 1- Insight 2- Tendency 3- Action 4- Secretary 5- Method. Spirituality that in the field of insight - an attitude based on belief in the unseen and unseen world of the world, in the field of tendency - a secretary based on the "principle of nature" with higher tendencies and existential relationship with God and in the field of action - a method based on "Shari'a Muhammad" (PBUH) And, in fact, it is a school-professional spirituality that the Soleimani school is the manifestation of transcendent spirituality with (transverse) and (longitudinal) surfaces in order to achieve a) monotheistic, worshipful, religious, b) justice-oriented, jihadist, Shari'a and life-giving spirituality. The central issue of the present article is the areas and levels of transcendent spirituality in Soleimani school with the aim of explaining, developing and deepening comprehensive and complete spirituality and a combined method (narrative, rational) that brings out the spirituality experienced in hard and soft war and insures society in moving towards modern Islamic civilization. Spirituality in the context of active resistance, which seeks security and independence in the cultural, political, economic, defense, managerial, and livelihood spheres.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spirituality
  • the unseen
  • the school of Soleimani
  • the nature and law of the false Muhammad (peace be upon him)