نقش مودت اهل بیت(ع) در مکتب شهید سلیمانی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف قرآن و حدیث، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم،ایران

چکیده

یکی از اهداف اصلی ارسال پیامبران، تعالی اخلاق و معنویتِ توحیدمحور است. پیامبر رحمت نیز به عنوان خاتم پیامبران، هدف بعثت خویش را اتمام مکارم اخلاق برشمرد و اجر رسالتش را «مودت فی القربی» قرار داد. بر پایه آموزه های وحیانی، اهتمام به ادای اجر رسالت، بستر ساز معنویت و اخلاقی است که در بیانیه گام دوم، جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه معرفی شده و به مثابه دو راهبرد مهم نیل به تمدن نوین اسلامی است. اصلی‌ترین ویژگی شهید سلیمانی و مکتب او به عنوان «مدرسه‌ای درس آموز»، اهتمام به ادای چنین اجری است. حاج قاسم سلیمانی، نمونه‌‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) است که با پیوند اخلاق و معنویت توحیدمحور در راستای تحقق حرکت انبیاء و امامان (ع) جان خویش را فدا نمود. نوشتار پیش رو با روش توصیفی ـتحلیلی، کارآمدی مودت در اخلاق و معنویت را با محوریت شهید سلیمانی با تأکید بر آیات و روایات برمی‌رسد. بر اساس یافته‌های پژوهش، «مودت فی القربی» علاوه بر ایفای نقش بازدارندگی در راستای پاکسازی نفس، نقش تمهیدی در تعالی اخلاق و معنویت در سه محور ارتباط انسان با خدا، اهل بیت (ع) و مردم دارد. در پرتو مودت اهل بیت (ع)، خشیت حقیقی از خدا و اخلاق معنا می پذیرد و با پیروی محض و اولویت بخشی عملی نسبت به اهل بیت (ع) و نیز توسل و خدمتگزاری به ایشان، معنویت تعالی می یابد. در پرتو چنین مودتی بود که شهید سلیمانی با رابطه‌ای متواضعانه و صادقانه به جامعه انسانی خدمت رسانی کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of love to ahle-beit (P.B.U.T) in Shahid Soleimani School (Focusing on ethics and spirituality in the second step statement)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hadi Mansouri 1
  • Ameneh Qaribdoust 2
1 assistant professor at the Department of Quran and Hadith, University of Islamic Studies, Qom
2 Masters student of Islamic education, University of Islamic Studies, Qom.
چکیده [English]

One of the main aims of sending prophets is the excellence of monotheism-oriented spirituality and morality. The Prophet of Mercy, as the Last Prophet, considered the purpose of his resurrection to be the completion of the respect to spirituality and set out the reward of his mission as "love for my near relatives". Based on the teachings of revelation, the pursuit of the mission reward fulfillment paves the way for spirituality and morality and is introduced in the statement of the second step as the direction of all individual and social movements and activities and the main need of society and as two important strategies to achieve a new Islamic civilization. The main feature of Martyred Soleimani and his school as a "learner school" is the effort to fulfill such a reward. Haj Qasem Soleimani is a prominent example of those educated in Islam and the school of Imam Khomeini, who sacrificed his life by linking monotheism-oriented spirituality and morality towards realizing the movement of the prophets and imams (P.B.U.T). The present writing investigates the proficiency of closeness (love) in spirituality and morality with the focus on Martyred Soleimani emphasizing on verses and hadiths in a descriptive-analytical method. According to the findings of the research, in addition to playing a deterrent role towards purifying the soul, "love for my near relatives" has a preparatory role in the excellence of morality and spirituality in three aspects of human's relationship with God, ahle-beyt (P.B.U.T) and people. In the light of the love to ahle-beyt (P.B.U.T), true fear becomes meaningful from God and morality, and the spirituality gets exalted by mere obedience and practical prioritization over the ahle-beyt (P.B.U.T) as well as resorting and serving them. It was in the light of such a love that Martyred Soleimani served the human community with a humble and honest relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahid Soleimani School
  • love for my near relatives
  • mission reward
  • monotheism-oriented spirituality and morality